Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat het doel is van de content die je gaat produceren en in welke vorm je dat wil doen. Schrijf je een blog, maak je een slideshare of een infographic? In het ene gaat meer tijd zitten dan in het andere, en waarschijnlijk ligt het een je beter dan het andere. Als je al wel een idee hebt waar je iets over wil maken, kan je natuurlijk ook jezelf afvragen in welke vorm dat onderwerp het beste tot zijn recht komt. Sommige onderwerpen of benaderingen van thema’s passen het best in een blog, terwijl andere dingen beter in een infographic verwerkt kunnen worden.
Wat ik duidelijk wil maken is dat je het doel van je content in gedachten moet houden wanneer je de vorm ervan bepaalt. Gaat het om informeren, overtuigen, of simpelweg om vermaak? Vaak past informatieve inhoud beter in een blog, zo kun je bijvoorbeeld informatie toelichten door er voorbeelden bij uit te leggen. Als je een overzicht van cijfers of resultaten wilt presenteren, kan dat vaak aantrekkelijker worden door er een infographic van te maken.
Een derde belangrijke factor is je doelgroep. Voor wie schrijf je? Zijn dat bestaande klanten, of gaat het juist om potentiële nieuwe klanten? Hierop baseer je deels de manier waarop je schrijft. Een veelgebruikte manier daarvoor is de buyer persona, een prototype klant waar je je content aan kunt richten zodat het goed aansluit bij de behoefte van de doelgroep.
Natuurlijk kun je niet elke week je klanten vragen wat ze van je willen weten, dus daarom moet je ook alternatieven hebben voor wanneer je in een inspiratieloze fase terecht bent gekomen. Contentcuratie is iets wat past bij de huidige content marketing trend, en wat nog meer past bij de alsmaar groeiende informatie overload waardoor we ons een weg moeten banen. Contentcuratie houdt simpelweg in dat je content van anderen gebruikt om zelf nieuwe content te maken. Zo kun je bijvoorbeeld inspiratie opdoen uit content van anderen, om een startpunt te vinden voor je nieuwe blog. Of je kunt informatie uit verschillende blogs van anderen combineren en er een nieuwe product van maken. De gedachte hierachter is dat er zo voorkomen kan worden dat er tientallen blogs over exact hetzelfde fenomeen verschijnen, ook nog eens geschreven vanuit dezelfde benadering. Interessant is het juist om gebeurtenissen of thema’s vanuit verschillende hoeken te benaderen en zo in een ander daglicht te zetten.
Er gebeuren regelmatig dingen in de wereld waar je genoeg inspiratie uit kunt halen. Nu hangt dat natuurlijk af van de branche waar je je in bevindt, maar er is altijd wel nieuws waar je iets mee kunt. Desnoods gebruikt je het nieuws alleen als aanleiding voor je blog, maar probeer altijd even te checken wat de laatste nieuwtjes zijn om zo waar mogelijk in te kunnen springen op de actualiteit. Dit spreekt de meeste mensen aan omdat het actueel is en mensen zo sneller een beeld
Daarnaast is het ook altijd handig om de concurrent in de gaten te houden waar je concurrentie mee bezig is. Wel moet je je daarbij afvragen op welke manier je daarmee om wil gaan: druk bezig gaan met het maken van soortgelijke content, of dat je juist op wilt vallen door het compleet anders en creatief aan te pakken. Hoe dan ook is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er gebeurt omtrent hebben bij wat je wil vertellen. Daarnaast zegt het ook iets over jezelf of jouw bedrijf, het geeft namelijk aan dat je op de hoogte bent van de actualiteit en het inzicht en de creativiteit hebt om daar iets interessants mee te doen.
Kortom, wees niet bang om je klanten om ideeën te vragen en de discussie aan te gaan en houd vooral de actualiteit en de concurrentie goed in de gaten. Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen bij het maken van content als je even geen inspiratie denkt te hebben.
Waar haal jij je inspiratie vandaan?