Weet je nog hoe je als klein kind van je ouders anderen niet in de rede mocht vallen? Of gewoon niet zomaar anderen lastig mocht vallen met jouw verhaal, ook al was je er nog zo enthousiast over? Als je erover nadenkt, is dat precies hoe outbound marketing werkt. Mensen worden zomaar onverwachts gestoord door advertenties, ongevraagde e-mails of onverwachte telefoontjes. Denk maar eens hoe vervelend het is als je weer op Youtube een filmpje wilt bekijken, maar voordat je dat kan doen verplicht een reclame moet bekijken van 30 seconden. Vaak klik ik dan meteen dat filmpje weg, simpelweg omdat ik geen zin heb om gedwongen iets te bekijken waar ik niet om heb gevraagd.
Mensen willen niet meer lastig gevallen worden met ongevraagde onderbrekingen. Tegenwoordig als we iets willen weten, dan Googelen we de vraag of keywords om zelf die informatie te vinden. Inbound gaat erom dat jij de bron wordt waar ze het antwoord op hun vraag vandaan kunnen halen. Je schrijft educatieve en informatieve content die de antwoorden op de vragen van jouw ideale klanten bevat. Dus in plaats van je potentiële klanten lastig te vallen terwijl ze ergens anders mee bezig zijn, zorg je dat wanneer ze bezig zijn met zoeken naar het antwoord op hun vraag, jij degene bent die hun vraag kan beantwoorden. Iedereen onderzoekt tegenwoordig sowieso hun mogelijkheden, en maakt zelf zijn beslissing welk bedrijf of product voor hen de beste keuze is. Wil jij dan bekend staan als die vervelende onderbreker? Of liever als dat bedrijf wat hen een stapje verder heeft geholpen bij hun keuze.
We kunnen wel zeggen dat dit veel beter is voor onze klanten, maar hoe zorgen we nu precies dat het ook voor ons zelf tot een succesvolle strategie wordt gemaakt? Hiervoor zijn er een paar belangrijke punten waar je op moet focussen:
Inbound marketing is dus echt een heel andere manier van benaderen dan de traditionele outbound marketing. Om er een succes van te maken moet je dus goede buyer persona's opstellen, gebaseerd op research, van wie je met je marketing wilt bereiken. Daarnaast moet je je bewust zijn van hun customer journey. Deze twee aspecten moet je beiden in gedachten houden bij het maken en verspreiden van jouw content.