Je kunt ook denken aan de Albert Heijn die met hun winkelmanager Harry Piekema consequent in elke reclame weer hun verhaal en acties een stem geeft. Door dit gezicht te laten zien in alle reclames en hem in elke campagne terug te laten komen krijgt de Albert Heijn een gezicht. Dit maakt het makkelijker om je verhaal te vertellen, want je communiceert van persoon tot persoon in plaats van van bedrijf tot persoon. Dit spreekt mensen meer aan.
Hoe krijg je het nu zelf voor elkaar om je storytelling even effectief te krijgen als die van de IKEA of de AH? Hierbij een aantal tips om zelf goede storytelling te creëren.
Het belangrijkste is dat je een thema hebt waarom heen je het verhaal gaat vertellen. Dit geldt voor alle soorten van verhalen vertellen, dus ook in het schrijven van boeken etc. In een zakelijke context kun je je missie beschouwen als thema. Zorg er dus voor dat je missie duidelijk geformuleerd is en het liefste catchy is zodat je het in je communicatie naar voren kunt laten komen.
Kies een geschikte toon en perspectief voor het verhaal wat je wilt vertellen. Zo kun je kiezen voor een personage wat je verhaal vertelt, zoals Albert Heijn dat doet, of je kunt het vanuit het ik-perspectief vertellen zodat de lezer meegenomen wordt in je verhaal. Zorg dat het past bij wat je uit wilt dragen en dat je het consequent door blijft voeren.
Kies in welke situatie en op welk moment in tijd je wat wilt communiceren. Plan dus je communicatie van tevoren in en zorg dat er een logische volgorde in je verhaal zit. Wissel daarbij ook af in het gebruik van je media en kanalen.
Het volgende punt is dat je missie bij al je medewerkers bekend moet zijn. Als je wilt dat je gehele communicatie hetzelfde uitdraagt en een consistente beleving vormt voor je volgers, dan moet je ervoor zorgen dat ook al jouw medewerkers je missie kennen en zelf uitdragen. Als al je medewerkers op eenzelfde manier hetzelfde communiceren dan ontstaat er vanzelf een eenduidige boodschap die uitgedragen wordt, nog voordat je daadwerkelijk je campagne in gaat zetten.
Kies kanalen die passen bij jouw boodschap. Probeer een combinatie te maken van geschreven content en visuele content, omdat visuele content beter beklijft bij je doelgroep en een leuke afwisseling geeft van de lappen tekst. Kies bijvoorbeeld om youtube in te zetten voor filmpjes, voor foto’s Pinterest en deze content ook via geschikte social media, zoals Facebook of LinkedIn, te delen. Voor B2B kun je natuurlijk het beste Twitter en LinkedIn gebruiken en voor B2C kun je beter op Facebook en Twitter focussen.
Met deze tips in je achterhoofd kun je nu je verhaal gaan vertellen. Zorg vooral dat je je doelgroep verrast met je verhaal en dat elke actie en uiting klopt bij het verhaal dat jij wilt vertellen. Succes met het vertellen van jouw verhaal!