Deze theorie heeft te maken met datgene wat je te zien krijgt: mensen zijn meer geneigd om positieve gevoelens te hebben ten opzichte van iets waar ze vaak aan worden blootgesteld. Denk aan alle advertenties die je in je browser tegenkomt, hoe vaker je die ene jas te zien krijgt, hoe leuker ga je hem vinden.
Als marketeer kan je goed gebruik maken van deze theorie. Wanneer je gebruik maakt van buyer persona’s, dan is het de bedoeling om alle content die je produceert en plaatst zo nauwkeurig mogelijk af te stemmen op de behoeften van die buyer persona’s. Als gevolg hiervan komt de doelgroep van jouw bedrijf als het goed is steeds vaker terecht bij jouw website.
Wanneer mensen weten dat ze beloond worden voor bepaalde taken kan dat motiverend werken. Toch is het vaak zo dat op den duur de motivatie wel wat afneemt. Bij onverwachte beloningen is het tegendeel het geval, de motivatie om te presteren neemt alleen maar toe.
Als marketeer is het dan ook van belang om je klanten niet met een bepaalde regelmaat te belonen, door bijvoorbeeld elke laatste woensdag van de maand een dezelfde korting te geven, maar doe dit op momenten waarvan je klanten het niet verwachten. In Amerika hebben ze daar een term voor: underpromise, and overdeliver. Je kunt beter te weinig dan te veel beloven, zodat je boven de verwachting van de klant presteert.
Deze gaat helaas niet op voor online marketing, maar het is wel een handige theorie voor als je een winkel hebt. Het is namelijk zo, dat fysieke warmte leidt tot positieve emoties, of emotionele warmte. Dus als het lekker warm is in jouw winkel, is de kans groot dat mensen de neiging hebben om positievere emoties te tonen en uiteindelijk meer waardering te hebben voor jouw producten. Een optimale temperatuur is nog niet gebleken uit onderzoek, maar het kan je wellicht helpen om de temperatuur in je winkel iets te verhogen.
Tot slot de laatste theorie, die vooral handig is wanneer je iets als een evenement organiseert. Deze theorie zegt dat mensen iets hoger gaan waarderen, wanneer er minder van is. In het geval van bijvoorbeeld een evenement dat door jouw bedrijf georganiseerd wordt: als maar weinig kaarten of plekken beschikbaar zijn, willen mensen graag naar jouw evenement. Zo kun je via e-mail of social media laten weten dat er nog maar weinig plekken beschikbaar zijn, of dat mensen nog maar twee dagen hebben om zich aan te melden.
Dat waren laatste vier theorieën met betrekking tot de sociale psychologie, die toepasbaar zijn in marketing. Hoe pak jij het aan? Gebruik je dezelfde theorieën, of heb je andere tactieken?