De laatste tijd lees ik zowel online als in vaktijdschriften steeds vaker over social selling. Wij mensen zijn al honderden jaren bezig met verkopen, maar van de term social selling hadden we tien jaar geleden nog nooit gehoord. Nu lijkt het belangrijker dan ooit. Nadat ik wat meer informatie had verzameld over social selling, ontdekte ik al snel dat het eigenlijk een essentieel onderdeel is van inbound marketing. Hoe dat precies zit en wat social selling oplevert voor jouw bedrijf, vertel ik je in deze blog.
Voordat we wat dieper op de materie ingaan, wil ik je eerst vertellen wat social selling precies is.
"Bij social selling zet je social mediaplatformen in om de interactie aan te gaan met prospects met als doel jouw producten of diensten verkopen."
Het interessante van social selling is dat je je niet alleen focust op onbekende, potentiële klanten, maar je je ook richt op bestaande klanten.
De consument van vandaag de dag is kritischer dan ooit te voren. Waar hij vroeger nog wel gevoelig was voor een advertentie in de krant of een reclamespotje op TV, roept deze vorm van marketing nu alleen nog maar irritatie op bij de consument.
Kortom: er moet iets veranderen. Social selling speelt in op de nieuwe trend van marketing waarbij de consument verwacht een zachte benadering te krijgen. Hij zit niet meer te wachten op jouw harde sales techniek. Bij social selling bouw je op een zachtaardige en oprechte manier een relatie op met jouw (potentiële) klant. Via social media ga je de interactie aan met prospects, je deelt niet alleen jouw eigen content, maar ook informatie van externe partijen die relevant is voor jouw potentiële klanten en je kunt via social media een “gezicht” geven aan jouw organisatie door foto’s of updates te delen.
Met social selling houd je je actief bezig met het opbouwen van vertrouwen doordat je op een authentieke manier met je doelgroep in contact blijft. En dat vertrouwen en transparantie belangrijk zijn, blijkt uit vele onderzoeken. In de blog Guide to Influencer Marketing van BuzzStream (bron) lezen we bijvoorbeeld dat mensen aanbevelingen van vrienden en online influencers steeds vaker meenemen in hun beslissingsproces.
Social selling is dus een goede tactiek om jouw organisatie te positioneren als een betrouwbaar en transparant bedrijf. Daarmee trek je niet alleen potentiële klanten aan, maar ook nieuwe medewerkers. Transparantie blijkt namelijk ook een belangrijke factor te zijn in het recruitmentproces. Uit een onderzoek van HR & Recruitmentbureau Software Advice (2014) blijkt dat eerlijkheid & transparantie de belangrijkste factoren zijn voor een werkzoekende om te solliciteren bij een bedrijf. Bijna 30% van de respondenten zegt dat ze het liefst solliciteren bij een bedrijf die zichzelf positioneert als eerlijk en open in een vacature.
Waarom past social selling nu zo goed bij inbound marketing? Er zijn een aantal redenen:
Social selling is een salestechniek waarbij je niet langer je eigen bedrijf centraal zet, maar juist de (potentiële) klant. Jouw marketinguitingen zijn volledig afgestemd op jouw ideale klant en stuur je uit op het juiste moment, naar de juiste persoon via het juiste middel. En dat is waar ook inbound marketing om draait! Door te luisteren naar de behoeften en pijnpunten van de klant, kun jij hier op een slimme manier op inspelen.
Als je al wat langer bekend bent met inbound marketing, dan ken je ongetwijfeld de inbound marketingmethode. Deze methode laat zien welke vier stappen je als bedrijf moet ondernemen voordat iemand een klant wordt.
Veel bedrijven denken dat een salesproces stopt bij fase 3 (Close) waarbij je van een warme lead een klant maakt. Niets is minder waar, want daarna begint het eigenlijk pas! Het is veel makkelijker om een bestaande klant tevreden te houden en eventueel aan te zetten tot een nieuwe aankoop, dan het hele salesproces opnieuw door te lopen met een nieuwe prospect.
In de “delight” fase ben je bezig met het “delighten” van jouw bestaande klanten. Je geeft ze wat extra’s, bijvoorbeeld een presentje tijdens de kerst, een award voor jouw best presterende klanten, of een exclusief e-book. Social media is een middel dat ook goed in de delight-fase van de inbound marketingmethode past. Er is een grote kans dat jouw bestaande klant via social media contact met jou opneemt. Aan jou de taak om de interactie aan te gaan, lijntjes kort te houden en er misschien wel voor te zorgen dat jouw klant dat ene nieuwe product of een nieuwe dienst besluit aan te schaffen.
Wist je dat een derde van alle content ontdekt wordt doordat mensen content delen via social media? (bron) Social media is dus een uitgelezen kans om ervoor te zorgen dat jouw content bij een zo breed mogelijk publiek terecht komt.
Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, heb je natuurlijk zoveel mogelijk mensen nodig die jouw content delen in hun eigen netwerk. Als andere mensen jouw content delen, levert dat drie dingen op: het is makkelijk, het is goedkoop en je creëert vertrouwen.
Zowel bij inbound marketing als bij social selling gebruik je niet alleen de social media platformen van jouw eigen organisatie. Je stimuleert ook medewerkers om content te delen via hun eigenlijk social mediaplatformen. Daarnaast is er ook een rol weggelegd voor jouw (potentiële) klanten die je inzet als ambassadeurs. Doordat zij fan zijn van jouw bedrijf, producten en diensten, is de kans groot dat zij jouw content vrijwillig delen. Op deze manier maak je van jouw medewerkers, klanten en prospects promotors van jouw merk!
Na het lezen van deze blog weet je wat social selling is, waarom het belangrijk is en hoe het binnen de inbound marketingmethode past. Ik ben benieuwd: wat heeft jouw organisatie bereikt met social selling? Laat het achter in een reactie of stuur me een berichtje op Twitter.