Het werkt nog altijd, ondanks dat we misschien vaak beter denken te weten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de gemiddelde persoon houdt vroeg of laat in het beslissingsproces rekening met het aantal mensen dat hem of haar voor zijn gegaan.
We doen dingen nu eenmaal graag als we weten dat we niet de enige zijn en veel anderen ons al voor zijn gegaan. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, denk maar eens aan de adoptiecurve van Rogers. Er zijn altijd mensen die dingen voor het eerst doen, kopen of uitproberen. Dit zijn volgens Rogers de ‘Innovators’ als het om het adopteren van nieuwe dingen gaat. Toch is er altijd sprake van een grote meerderheid die pas aan dingen begint, wanneer duidelijk is dat velen het al eerder hebben gedaan.
We houden er van: lijstjes, aantallen en nummers. Voor allerlei dingen zetten we lijstjes op, zoals die van online marketingblogs, of bijvoorbeeld de bekende lijstjes van beste Twitteraars, meest gelezen artikelen, of best verkochte producten. Of we nu willen of niet, het feit dat zulke lijstjes en opsommingen nog altijd blijven komen, laat zien dat we er nog steeds waarde aan hechten. Niet alleen in de traditionele media maakten we er gebruik van, nu nog steeds en eigenlijk is dat alleen maar meer geworden. De komst van internet, webshops en ook de mogelijkheid tot het creëren van eigen websites en pagina’s leidt tot veel nieuwe mogelijkheden voor het toepassen van het psychologische ‘social proof’ mechanisme.
Bedrijven maken hier veel gebruik van, wat terug te zien is in eigenlijk bijna alles. Het aantal mensen dat naar een evenement is geweest, wordt tegenwoordig gezien als graadmeter voor het succes van dat evenement. En is dat een goed aantal, dan zullen bedrijven daar graag mee naar buiten treden. Het aantal keer dat een product is verkocht, is ook iets wat bedrijven graag vertellen. Dit zie je tegenwoordig vooral op webshops vaak terug, en ik moet toegeven dat ik het soms wel degelijk meeneem ik mijn afweging om iets wel of niet te bestellen. Het geeft toch iets betrouwbaars, als je weet dat veel mensen het ook besteld hebben: ‘Dan zal het wel goed zijn’.
Desalniettemin is het iets waar je je vooral niet teveel aan moet vastpinnen. Eerder schreef ik al eens een blogpost over het vertekende beeld dat het aantal social shares kan geven. Net zei ik al, sommige mensen die zien dat iets heel veel gedeeld is, delen het zelf ook nog eens. Vaak zonder te lezen. Ze denken dat het vast een goed stuk zal zijn, en dat hun volgers er vast nog wat aan zullen hebben en delen het. Leuk dat je er weer een social media share bij hebt, maar deze telt niet. Want hij of zij heeft jouw stuk niet gelezen. En de lezers zijn degenen die écht tellen. Delers zijn leuk en aardig omdat ze jouw content delen, maar uiteindelijk gaat het toch om de inhoud. En als de inhoud niemand daadwerkelijk bereikt, dan heb je niet zoveel aan al die keren dat jouw artikel is gedeeld.
Aan de andere kant, er is dus ook nog altijd een grote groep mensen die wel iets van jou gaan lezen omdat ze zien dat het populair is. Wat ik wil zeggen, is dat je niet meteen je lijstje met social media share mogelijkheden weg moet halen, maar dat je even goed stilstaat bij de betekenis van het aantal shares.
En in hoeverre laat jij je verleiden door aantallen, lijstjes en nummers? Ben je er gevoelig voor, of juist helemaal niet? Ik ben benieuwd! Wat ik vooral graag wilde meegeven is dat het wel degelijk een graadmeter is, maar dat je je toch altijd bewust moet zijn van het vertekende beeld dat iets soms kan geven.