Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Social media (marketing): overgewaardeerd?

Geschreven door One4marketing | 12 november 2015

Onlangs werden de resultaten van Hubspot’s State of Inbound gepresenteerd en nog steeds blijven er interessante gegevens naar boven komen. Zo kwam ik een grafiek tegen waarin allerlei marketingactiviteiten met elkaar werden vergeleken als het gaat om de mate van overschatting. Hieruit bleek dat traditionele outbound marketingactiviteiten verreweg het meest overschat werden in verhouding tot alle andere activiteiten. Een gegeven waar, ondanks de stijgende populariteit van inbound marketing, nog lang niet iedereen aan toe wil geven. Ook social media wordt behoorlijk overschat, na traditionele outbound marketing het meeste ten opzichte van de andere marketingtechnieken. Hoe dat komt? Ik probeer een antwoord te geven op deze vraag in dit blogartikel.   

Social media = keuzes maken

Social media is een begrip waar vaak te makkelijk over wordt gesproken. ‘Doe aan social media’ of ‘Dan zet je dat toch even op social media?’ of ‘Wij doen aan social media’ zijn allerlei uitspraken die eigenlijk heel weinig zeggen. Social media is zo breed, dat je ontzettend veel kanten op kunt. Je kunt je focussen op Facebook en Twitter, maar je kunt je doelgroep ook opzoeken via het zakelijke LinkedIn of meer visueel aanspreken via Instagram. En als je nu eenmaal bepaald hebt op welke sociale kanalen jouw bedrijf zich gaat richten, komt er weer een nieuwe vraag die je jezelf kunt stellen; namelijk hoe je je vervolgens gaat gedragen op deze sociale media. Reageer je op alles wat fans of bezoekers zeggen of kies je zorgvuldig de vragen of thema’s uit waar je wel/niet op reageert? En hoe ga je om met negatieve reacties op social media?

Net als inbound marketing keuzes maken is, is het ook bij social media essentieel dat je bepaalde keuzes maakt voordat je er mee aan de slag gaat. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Op welke sociale media is jouw bedrijf actief?
  • Hoe vaak plaats je content via social media?
  • Hoe gedraag je je op social media?
  • Wanneer reageer je wel op mensen, en in welke gevallen niet?
  • Ga je jouw activiteiten regelmatig analyseren om er meer uit te kunnen halen?
     

Social media vaak overgewaardeerd

Zoals uit het rapport van State of Inbound bleek, wordt de kracht en het resultaat van social media vaak overschat. Niet zo vaak als bij traditionele media het geval is, maar toch nog relatief vaak. Zonde, als men denkt dat er meer uit te halen valt dan dat mogelijk is.


Social media heeft veel mogelijk gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de afstand tussen bedrijven en klanten die behoorlijk is verminderd. Mensen kunnen vaak bijna direct in gesprek met bedrijven, door social media komen merken en organisaties een stuk dichterbij te staan. Klanten kunnen zo makkelijker invloed hebben, organisaties kunnen de stem van de doelgroep beter horen en verwerken in de toekomstige producten of diensten.

Toch wordt social media soms overgewaardeerd. Het blijft in principe een middel, een communicatiemiddel. Het is een middel dat bedrijven kan helpen om dichter bij de doelgroep komen te staan, een middel dat beter aansluit op de huidige behoefte van de klant als het gaat om de manier van communiceren. We willen niet meer urenlang in de wacht worden gezet, we willen graag snel even een vraag kunnen stellen via Facebook of een (live)chat op de website.

Maar met social media alleen kom je er niet. Er gaat nog een heel proces aan vooraf en ook ‘na’ het social media gebeuren moet er nog ‘iets’ zijn. Vooraf moet je dus goed hebben nagedacht over welke keuzes jouw bedrijf maakt wat betreft het gebruik van social media, zoals ik eerder aangaf. Wat echter bij inbound marketing, ook social media, vaak wordt vergeten, is de klant ná zijn/haar aankoop. Leuk dat je iets verkocht hebt, maar nu begint het pas: deze klant moet je zien te ontwikkelen tot een vaste klant. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je op sociale netwerken niet alleen moet richten tot nieuwe (potentiële) klanten, maar ook tot bestaande vaste klanten. Het is dus essentieel dat je continu een goed beeld hebt van jouw doelgroep en de groep die jou volgt via social media. Het goed in kaart brengen van de veranderende behoefte van jouw doelgroep, helpt je bij het creëren, bijstellen en uitvoeren van marketingactiviteiten via social media.

 

Vertekend beeld: minder dan het lijkt

Social media kan dus soms een wat vertekend beeld geven: het lijkt soms meer op te leveren dan het geval is. Het laatste wat ik  nog wil meegeven laat dit vertekende beeld van sociale media extra duidelijk zien. Tegenwoordig kunnen we alles delen via social media. Nieuws, websites en ook blogs zoals deze. Heel leuk en handig, want zo deel je met een klik datgene wat je interessant vindt met jouw netwerk.Maar bij sommige dingen geeft dit een vertekend beeld.


Neem bijvoorbeeld dit blogartikel. Stel dat daar op een gegeven moment staat dat het twintig keer gedeeld is, betekent dit dan ook dat al die twintig mensen die het hebben gedeeld via social media, het helemaal hebben gelezen? Nee. Vaak niet. Bij One4Marketing werken we met software van HubSpot, en daarmee kan je makkelijk nagaan hoe vaak een artikel gelezen is. Liken of delen, betekent dus lang niet altijd dat het gelezen wordt. En leuk dat mensen jouw artikel veel delen, het doel is toch nog altijd dat ze het lezen en er iets van opsteken. Dus staar je niet blind op de getalletjes van het delen, dit hoeft niet altijd wat te zeggen. Meer lezen hierover? Lees dan mijn eerdere blog: Aantal social media shares creëert vertekend beeld.

 

Natuurlijk valt er nog altijd enorm veel te halen uit social media (marketing), het is alleen de kunst om ervoor te zorgen dat je de waarde van social media niet gaat overschatten. En voor optimaal resultaat is het ontzetten belangrijk dat je altijd goed blijft kijken naar de veranderende behoefte van je doelgroep.