De beste manier om een probleem op te lossen, is door te beginnen met het achterhalen van de oorzaak van het probleem. Dat geldt ook hier, al is het soms niet helemaal duidelijk wat precies de oorzaak is. Toch kun je proberen uit te zoeken waar het aan ligt: Is de content op zich misschien niet interessant genoeg? Wordt de content niet voldoende verspreid, of niet via de juiste kanalen? Trekt de titel van de content onvoldoende aandacht? Door jezelf dit soort vragen te stellen, kun je dichter bij de oorzaak van het probleem komen.
Ondanks dat de oorzaak van het probleem voor ieder bedrijf anders kan zijn, zijn er een aantal dingen waar je altijd op kunt letten. Ook is het altijd verstandig om eens in de zoveel tijd eens na te gaan of de manier waarop je te werk gaat nog steeds aansluit bij de doelen van jouw bedrijf en bij de doelgroep.
Als je aan content marketing doet, is de kans groot dat je al eens je tijd hebt gestoken in het opstellen van buyer persona’s. (Niet bekend met buyer persona’s? Lees dan hier wat ze zijn en wat je ermee kunt doen).
De buyer persona’s heb je opgesteld met je doelgroep in je achterhoofd: wat is jouw ideale klant? Aan de hand van typische klantomschrijvingen kun je content creëren die de juiste mensen aantrekt.
Maar naarmate de tijd vordert, kunnen de behoeften, vragen en problemen van jouw doelgroep wat veranderen. Het is daarom belangrijk om regelmatig na te gaan of je nog steeds van dezelfde dingen uit moet gaan. Het hangt natuurlijk af van de branche waarin je te werk gaat, de ene branche ondergaat nu eenmaal meer ontwikkelingen die van invloed zijn op de doelgroep, dan de andere.
Het kan ook zo zijn dat je eerste poging tot het opstellen van buyer persona’s niet goed genoeg uit heeft gepakt, en dat je daardoor net op het verkeerde pad terecht bent gekomen. Hoe dan ook, kan het goed zijn om gewoon eens te vragen aan je klanten wat hun behoeften zijn en welke content zij graag zouden zien. Op deze manier krijg je écht het inzicht in je klantenkring, en deze kennis kan je gebruiken om je buyer persona’s bij te schaven, en als je ze nog niet had, om ze op te stellen. Interviews met klanten zijn hiervoor namelijk de beste manier.
Je kunt content op veel verschillende manieren aantrekkelijk maken, zowel tekstueel als visueel. Zo kun je een blog bijvoorbeeld aankleden met afbeeldingen of video’s die illustreren wat jij wil zeggen. Maar dat kan ook in een e-book of een slideshare. Dit kan naast verduidelijking van het onderwerp, ook zorgen voor een fijne afwisseling.
Dat geldt ook voor de totale content die je creëert. Schrijf je normaal gesproken alleen blogartikelen, dan is het erg leuk om eens af te wisselen en bijvoorbeeld een slideshare of infographic te maken. Dit houdt je klanten en lezers scherp. Zo heeft One4Marketing eens onderstaande slideshare gemaakt, deze andere manier van het delen informatie kan zorgen voor de nodige afwisseling.
De titel is het belangrijkste aspect als het gaat om aantrekkelijkheid. Dat heeft simpelweg te maken met het feit dat de titel meestal het eerste en enige is wat mensen te zien krijgen. Zowel op je eigen website, omdat je vaak te maken hebt met een blog met meerdere blogartikelen, als via sociale media. Als je bijvoorbeeld jouw content deelt via Twitter, heb je te maken met slechts 142 tekens waarin je de kern in moet zien kwijt te raken. Dan is de titel toch al vaak een makkelijke manier om je content te verspreiden, en het enige zichtbare. Extra belangrijk dus dat deze écht aantrekkelijk is, voor de juiste mensen: jouw (potentiële) klanten.
Ook hier heb je weer te maken met jouw doelgroep, namelijk met het gedrag en de behoeften. Het lijkt misschien logisch om content zoveel mogelijk te delen op alle sociale media die momenteel populair zijn. Dat is ergens waar, maar toch ook weer niet helemaal. Het gaat er namelijk specifiek om, dat je jouw content verspreidt via de kanalen die onder jouw doelgroep populair zijn. En dus is het essentieel dat je erachter komt op welke sociale netwerken jouw klanten zich bevinden.