Mensen kopen bij jou en niet bij de concurrent; maar waarom? Niet lang geleden heb ik een sales training bijgewoond van een bedrijf wat op een outbound manier nieuwe klanten werft. Nu denk je misschien: “outbound sales? Maar wat heeft dat met inbound marketing te maken dan?” Simpelweg dat er bepaalde principes zijn die gelden in de outbound marketing die je ook in de inbound marketing niet moet vergeten. Wat er namelijk in die training heel sterk naar voren kwam was dat je uiteindelijk wil dat klanten iets bij jou kopen, omdat ze jou leuk/vriendelijk/beter vinden overkomen dan alle andere aanbieders. Het gaat dus niet zozeer om het product dat ze nodig hebben, maar om bij wie ze het kopen en waarom.
Het punt is, namelijk, dat het product dat jij verkoopt ook bij andere winkels verkrijgbaar is. Er moet dus iets extra’s zijn waarom de klanten kiezen om het bij jou te kopen en niet bij een ander. Ik geloof dat dit extra ‘iets’ een persoonlijkheid is. Als klanten of prospects het idee hebben dat ze alleen te maken hebben met een bedrijf en niet met andere personen die begrijpen wat hun behoeften en interesses zijn, dan zullen ze ook minder snel geneigd zijn om bij jouw bedrijf iets te kopen. Maar hoe laat je die persoonlijkheden van jouw bedrijf nu in contact komen met jouw klanten? Hieronder een paar tips.
Zorg dat je bedrijf een duidelijke filosofie heeft die al jouw medewerkers delen. Dit punt is belangrijk omdat je wel wilt dat je medewerkers van persoon tot persoon in contact komen met de klanten en prospects, maar tegelijkertijd wil je wel dat je bedrijf één karakter en filosofie uitstraalt. Je medewerkers moeten het verhaal dat je wilt vertellen door storytelling kennen en zich eigen hebben gemaakt. Zorg dus dat de medewerkers allemaal op de hoogte zijn van de kernwaarden van je bedrijf en deze ook allemaal uitdragen. Zo zal de klant ook wanneer hij met verschillende personen binnen het bedrijf contact heeft steeds dezelfde (goede) ervaring hebben.
Laat je medewerkers zien! Vooral als je ook werkt met blogs is het belangrijk dat mensen de kans hebben om iets meer over de schrijver te weten te komen. Maak daarom pagina’s aan met daarop een omschrijving, leuke feitjes over je medewerkers, en een foto. Foto’s zeggen meer dan duizend woorden en dat geldt zeker wanneer je persoonlijkheid wilt uitstralen via je blogs. Dit is precies de reden dat wij naast onze blogs ook onze foto hebben staan. Zo krijgen de prospects en klanten ineens een gezicht in beeld waar al deze informatie vandaan komt en hebben ze niet langer te maken met een bedrijf maar met een ander persoon. Het maakt de hele omgang veel persoonlijker zonder dat je daadwerkelijk persoonlijk contact hebt gemaakt.
Dat social media de beste manier is om in contact te komen met je doelgroep wisten we natuurlijk allang, maar ook hier geldt dat je het contact persoonlijk moet maken. Natuurlijk is het slim om bedrijfspagina’s te hebben, maar je zult merken dat discussies die je start met je persoonlijke profiel op LinkedIn echt meer reacties uitlokken dan als bedrijf. Hetzelfde geldt voor Twitter en al helemaal voor Facebook. Dat zie je wel met alle challenges die er op het moment zijn, zoals de IceBucketChallenge voor het ALS fonds. Het haalt veel meer uit dat individuele personen zich ervoor inzetten dan wanneer het ALS fonds zelf een campagne op zou starten. Zorg dus dat je ook op social media niet die persoonlijkheid verliest.
Dit zijn slechts een paar tips voor hoe je meer persoonlijkheid kunt brengen in het benaderen van prospects. De moraal van het verhaal is vooral dat je persoonlijk contact moet zoeken met je doelgroep en niet alleen als bedrijf moet werken. Dit is een les die bij een outbound sales training wordt gegeven, maar nog steeds heel erg geldt in de inbound marketing.