Je bezoekt een kledingwebshop waar je welkom wordt geheten met jouw naam, in je inbox ontvang je een unieke aanbieding die speciaal voor jou is bedoeld en op LinkedIn krijg je suggesties voor nieuwe connecties en daartussen zitten allerlei mensen die jij inderdaad kent. Hoe kan het dat een website of een bedrijf zoveel van jou weet? Dat heeft alles te maken met online personalisatie.
Hierboven noemde ik zomaar drie voorbeelden van online personalisatie en er zijn nog tientallen andere voorbeelden te bedenken. Als websitebezoeker krijg jij bij een gepersonaliseerde website niet de standaard website te zien, maar een website die helemaal is aangepast op jouw voorkeuren, behoeftes en wensen.
Heb jij je al ingeschreven op de nieuwsbrief? Dan verdwijnt de button met aanmelden voor de nieuwsbrief van de homepage. En heb jij een e-book gedownload en daarbij al je e-mailadres en bedrijfsnaam achtergelaten? Bij de volgende download worden deze gegevens dan niet meer gevraagd.
Het doel van online personalisatie is de online beleving van de websitebezoeker zo plezierig mogelijk maken en de consument zo goed mogelijk van dienst te zijn, door hem datgene te laten zien, waar hij naar op zoek is.
Oorspronkelijk komt online personalisatie uit de e-commerce branche, waarbij het veelvuldig wordt toegepast in webshops. Heb je bijvoorbeeld net een item in jouw online winkelmandje gestopt, dan laat de website jou automatisch aanbevelingen zien, gebaseerd op jouw klikgedrag op de website. In dit geval is online personalisatie heel duidelijk een vorm van B2C (Business To Consumer) marketing.
Maar dat wil niet zeggen dat online personalisatie daarom niet kan toegepast worden bij B2B (Business To Business) marketing. Inbound Marketing houdt zich bezig met B2B marketing en online personalisatie is ook een belangrijk deel van Inbound Marketing.
Want dit is waar Inbound Marketing om draait:
Ook HubSpot heeft een paar handige trucjes op het gebied van online personalisatie. Zo wordt er veel gewerkt met smart content: content dat is gepersonaliseerd op basis van de behoeften van de consument. Dit wordt ook wel personalized content, een onderdeel van online personalisatie.
Met Smart Content kun je bepaalde content aanleveren bij een prospect, gebaseerd op de fase waarin hij zich bevindt in het aankoopproces. Dat betekent dat een bezoeker die jouw website voor het eerst bezoekt andere content te zien krijgt dan een lead die jouw prijzenpagina bekijkt.
Op deze manier kun je heel goed inspelen op de wensen en behoeften van websitebezoekers, leads en klanten. En hiermee zal uiteindelijk je conversieratio stijgen!
Door verschillende content aan verschillende personen aan te leveren, zal jouw informatie beter aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw websitebezoekers, leads en klanten. Jouw websitebezoeker krijgt sneller de juiste informatie waar hij naar op zoek is en daarmee kan hij ook sneller door naar de volgende stap: van websitebezoeker naar lead!
Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat deze lead ook jouw klant wordt. Met online personalisatie breng je als het ware een versnelling aan in het proces. Bovendien zorg je er ook voor dat websitebezoekers waardering voor je krijgen. Want hoe fijn is het als je gewoon de content aangeleverd krijgt die voor jou relevant is?
Ik ben benieuwd: doe jij op jouw website al veel met online personalisatie? Of is dit nog helemaal nieuw voor je?