Het was even een paniekmoment voor marketeers en influencers, toen Facebook naar buiten kwam met haar nieuwe testproject. De nieuwe zogenaamde ‘Explore Feed’ moet Facebookgebruikers stimuleren om dingen buiten het ‘eigen straatje’ te ontdekken, ofwel content van connecties of pagina’s die zij nog niet volgen. Hierdoor wordt het mogelijk om andere content te ontdekken zonder van Facebook af te gaan. Het belang dat Facebook daarmee voor haarzelf behartigt, is duidelijk: meer gecommitteerde gebruikers, door minder links naar externe bronnen en meer unieke content op het kanaal zelf.
Alhoewel er veel wordt gespeculeerd dat de ‘Explore feed’ de huidige ‘News Feed’ gaat vervangen, lijkt het op zeer korte termijn niet te gaan gebeuren. Wel laat Adam Mosseri (Head of News Feed) weten dat zij hier druk mee aan het testen zijn. De test is overigens slechts initieel en er zijn nog geen plannen om dit wereldwijd uit te rollen. De geruchten rondom verplicht betalen voor berichten, neemt hij daarnaast weg. Volgens Adam is deze test alleen gestart omdat "Facebook wilt begrijpen of mensen hun persoonlijke en zakelijke berichten liever van elkaar gescheiden zien".
De eerste algemene publiekelijke reacties hebben vooral een negatieve lading. “Dan komt mijn bedrijf helemaal niet meer onder de aandacht!”. Jammer dat er zoveel schaapjes achter de 'bedreigingskudde' aan lopen, want deze verandering heeft – zoals het er nu uitziet - juist ook een positieve kant.
@facebook Why? You're making it harder and harder for independent artists like myself to use your platform. 😡 https://t.co/ZqiprfTB1Z
— Matt Watson (@mattwmusic) 26 oktober 2017
https://t.co/bwiKymANGT #facebook experimenteert met aanpassing #timeline vooral slecht nieuws voor #bedrijven en #politici
— Christophe Andrades (@ChrisAndrades) 24 oktober 2017
Facebook zou Facebook namelijk niet zijn als het algoritme niet weer sterk in een verandering naar voren zou komen. In de nieuwe feed wordt goede content juist rijkelijk beloond, mits je het slim aanpakt. Het algoritme zal namelijk vooral zoeken naar connecties. Wanneer iemand in het verleden een bericht heeft geliked of gedeeld dat vergelijkbaar is met het bericht van jouw bedrijf, zorgt het algoritme ervoor dat jouw bericht naar boven komt in de feed van die persoon. Is er dus een merk of organisatie waar jouw bedrijf geïnspireerd van raakt, dan gebruik jij hun berichten ter inspiratie voor je eigen content en komt – zwart/wit gezien – jouw content onder de aandacht bij de gewenste doelgroep. Wees overigens niet bang: mensen die jouw bedrijfspagina al hebben geliked, blijven jouw berichten gewoon zien.
In eerste instantie zou je als marketeer deze verandering met iets negatiefs kunnen associëren. Toch zit er juist een kans in: omdat mensen vrijwillig naar de Explore Feed toe gaan is hun aandacht, voor de content die daarop wordt getoond, groter. Ze kiezen er dus bewust voor om nieuwe content te ontdekken. Een nóg grotere reden om te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit!