Wat hebben jouw organisatie, Tony’s Chocolonely, Lush Cosmetics en Innocent Drinks met elkaar gemeen? Het zijn knuffelmerken (of als dat nog niet voor jouw merk geldt: het heeft wel die potentie!). Ze leveren goede producten en de manier waarop het wordt vermarkt klopt helemaal. Noem het ‘do good marketing’, noem het ‘brand altruism’ of maatschappelijk verantwoorde marketing. En wees je bewust van de overeenkomsten én verschillen tussen jouw merk en de andere bovenstaande merken.
Wat is het verschil tussen jouw organisatie, Tony’s Chocolonely, Lush Cosmetics en Innocent Drinks? De andere merken zijn gestart vanuit een vorm van altruïsme. Zorgen voor slaafvrije chocola. Cosmetica met zo min mogelijk verpakking. Of met smoothies geld verdienen voor goede doelen. Beetje kort door de bocht geformuleerd, maar je begrijpt wat ik bedoel. Hoe doet jouw organisatie aan maatschappelijk verantwoord ondernemen zonder het er met de haren bij te slepen?
De truc is: doe het op een voor jullie relevante en passende manier, zonder te forceren. One4marketing heeft die intentie ook. Laat je inspireren, maar voel je ook vrij om ons feedback te geven. Hoe dan ook: samen willen we mensen gelukkiger maken. Daarom geven we je deze keer niet alleen marketingtips, maar ook drie suggesties waarmee je goed kunt doen. En we beginnen met de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Het trendwoord van 2018 was voor ons ‘bucketlist’.
Inmiddels net zo’n Nederlands woord als inbound marketing en branding (waarmee ik niet de golfslag aan de kust bedoel :)). Steek je vinger op als jij een van onderstaande plannen hebt (uitgevoerd):
Wij hebben niet zo’n wensenlijstje gemaakt, maar wel een paar mooie ervaringen opgedaan die zo in het overzicht zouden passen:
Jij weet ook waar het echt om gaat in het leven. Dat wensen we je ook toe voor 2019 en daarna:
Valt er nog wat te wensen?
Jazeker!
Onlangs mocht ik een Pecha Kucha presentatie houden over geluk. Als je daar iets van wilt onthouden, laat het dan dit zijn:
Je geluk is voor de helft genetisch bepaald, en voor 10% door je omgeving. Dus je kunt 40% van je eigen geluk beïnvloeden. Een van de methoden daarvoor is het gelukkig maken van andere mensen.
Ik merk bij mezelf dat ik bepaald geen heilige ben, vaak het verkeerde voorbeeld geef en dit voor mij dus niet een vanzelfsprekendheid is. Maar we doen ons best. Daarom sluit ik dit blog met drie tips af. Doe er je voordeel mee. Of het voordeel voor iemand anders natuurlijk.
Alle goeds voor het nieuwe jaar, ook namens alle collega’s van One4marketing,
Roeland Tameling