In verschillende blogs heb ik dit al genoemd, maar het blijkt dan ook echt zo te zijn dat het beter werkt om als persoon tot je doelgroep te spreken dan als bedrijf. Op LinkedIn werkt het daarom ook beter om met je persoonlijke profiel actief te zijn dan met je bedrijfspagina. Dan is het dus allereerst belangrijk dat je persoonlijke profiel op orde is. Zorg dat mensen die jouw pagina bezoeken in één oogopslag kunnen uitvinden wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat. Dat wil je zelf immers ook van anderen op LinkedIn, dus zorg dat jij ook minimaal de “zeer deskundig” status hebt bereikt met jouw profiel. Daarnaast kun je ook het beste zorgen dat je eens in de maand je profiel update/tweakt, zodat de informatie actueel blijft en je ook weer voor komt in de homepage van je netwerk.
Hoewel het dus beter werkt om als persoon actief te zijn is het ook belangrijk dat je wel een bedrijfsprofiel aangemaakt hebt. Zo krijg je namelijk de kans om niet alleen jezelf, maar ook je bedrijf te presenteren op LinkedIn. Zie het als je online visitekaartje voor je bedrijf. Geïnteresseerde leads kunnen op deze manier door door te klikken zelf meer te weten komen over wat jouw bedrijf hen te bieden heeft.
Het mooie van LinkedIn is dat je doelgroep zich vaak al verzameld heeft in groepen waar je lid van kunt worden. Als je dus al je buyer personas goed geïdentificeerd hebt, kun je met gemak groepen vinden op LinkedIn die aansluiten op hun bezigheden/interesses. Meng je vervolgens regelmatig in discussies die zich afspelen in die groepen om jezelf zichtbaar te maken. Actieve deelname en interactie met je doelgroep zorgt uiteindelijk voor meer en betere leads.
Het doel van de groepen is niet alleen om jezelf als expert te profileren bij je doelgroep, maar ook om erachter te komen wat er nu echt eigenlijk allemaal speelt onder je doelgroep. Dit geldt ook voor de andere mensen in je netwerk. Luister eens wat anderen in je netwerk bezig houdt voordat jij iedereen gaat bombarderen met je eigen content. Dikke kans dat je nu content kunt gaan creëren die beter inspeelt op je doelgroep dan wanneer je alleen als zender zou handelen.
Uiteindelijk wil je toch dat al deze acties leiden tot meer leads, dat is bovenal waar deze blog over gaat. Zorg dus dat je goede landingspagina’s opzet, het liefst gericht op LinkedIn zelf. Zo kun je namelijk laten blijken dat je weet waar je bezoekers op je website vandaan komen en creëer je herkenbaarheid. Dit betekent niet dat je allemaal radicaal andere landingspagina’s moet gaan creëren. Het kan ook al met enkele tekstuele aanpassingen waarmee je toch verwijst naar de LinkedIn groep waar ze vandaan komen. Refereer bijvoorbeeld aan de discussie waar deze persoon op doorgeklikt heeft.
Er zijn uiteraard nog veel meer tips te geven rondom het inzetten van LinkedIn voor leadgeneratie. Dit zijn vooral de basics om mee te starten. Probeer zelf ook uit wat voor jou wel werkt en wat niet. Dan kan LinkedIn voor veel extra leads gaan zorgen in de toekomst!