Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

KISS: Ik kan er geen genoeg van krijgen!

Geschreven door Driek Geurtsen | 14 oktober 2014

Als de dag van gisteren kan ik mij herinneren dat ik mijn afstudeerscriptie schreef. Mijn begeleider was enthousiast, maar we hadden steeds een meningsverschil over één ding: Ik moest meer wetenschappelijk schrijven, volgens hem. Het ging enorm in tegen mijn gevoel en principes. Want, ik wilde het lekker leesbaar houden. En tot op de dag van vandaag blijf ik ervan overtuigd: Keep It Simple, Stupid!

 

Een scriptie mag misschien wetenschappelijk zijn, maar uiteindelijk wil je dat anderen het begrijpen, er enthousiast van worden en er iets mee doen. Daarom vond ik dat de taal simpel en krachtig mocht zijn, als de inhoud maar van hoog niveau is. De worsteling tussen simpel, maar inhoudelijk sterk merk ik nog steeds. Voor veel marketeers blijft dit een aandachtspunt, ook voor mij. 

 

Focus

Keep it simple geldt niet alleen voor de schrijfstijl, maar ook in andere communicatie-uitingen. Soms heb je creatieve ideeën en wil je van alles. Je gaat los met e-mailmarketing en maakt een flitsende e-mail. Uiteindelijk levert de e-mail je weinig tot niets op. Waar ging het mis?

Bij alles wat je doet is het o, zo belangrijk om een doel te bepalen. Creatieve ideeën bedenken en brainstormen is goed, maar bedenk vervolgens wel wat je wilt bereiken met je actie. Om je doel te bereiken is er focus nodig. Bepaal de boodschap die je wilt communiceren en zorg dat er verder geen afleiding is. Je wilt immers de aandacht van je doelgroep of je wilt een actie uitlokken en daar moet je hen bij helpen. Communiceer duidelijk hetgeen je hen wilt vertellen/vragen/laten zien en laat het daarbij. Zo weet je zeker dat er geen ruis op de lijn komt, omdat de doelgroep niet begreep wat de bedoeling was.

 

Jeukwoorden

Als je zeker wilt weten dat je boodschap overkomt bij je doelgroep, vermijdt dan vakjargon. De kans is veel te groot dat niet iedereen uit jouw doelgroep begrijpt wat je bedoelt, met als gevolg dat hun aandacht afgeleid wordt. Voor ons als marketing- en communicatieprofessionals best lastig! Ik las pas een artikel over jeukwoorden, oftewel nietszeggende communicatietermen.

Ik moest concluderen dat ik sommige van deze woorden zelf best graag gebruik. Een wakker-schud-momentje! Natuurlijk houden wij mensen ervan om interessant over te komen en dure termen te gebruiken. Zeg nou zelf, heb jij nooit eens termen gebruikt om indruk te maken op de persoon waarmee je stond te praten? Ik wel in ieder geval! Maar het werkt niet. Of mensen prikken er zo doorheen en merken dat je niet weet waar je het over hebt, of een deel kent de termen zelf niet en begrijpt de boodschap die jij probeert over te brengen niet meer. Geen jargon meer, dus!

Hierbij wil ik wel de nuance aanbrengen dat je goed moet weten wie je doelgroep is. Keep it simple blijft altijd van toepassing, maar simpel hoeft niet te betekenen dat je een doelgroep van senior marketeers benadert met Jip en Janneke taal. Zij voelen zich wellicht niet serieus genomen en zijn vaak behoorlijk bekend met vaktermen. Schrijf je voor een doelgroep die minder ervaren is, dan mag je schrijfstijl al iets simpeler.

 

Always be testing

Ten slotte is het belangrijk om jouw werk te testen. Misschien vind jij dat je genoeg focus hebt aangebracht in je communicatie, maar denkt jouw doelgroep daar heel anders over. Vraag anderen om feedback, zo weet je zeker dat jouw inspanningen optimaal zijn.  Check ook op jargon. Sommige termen zijn voor jou de gewoonste zaak van de wereld en bestempel jij niet als jargon, maar ook daar kan jij je nogal eens in vergissen. Laat dus altijd iemand kritisch kijken naar jouw communicatie-uitingen. Bij voorkeur iemand die misschien iets minder thuis is in jouw vak, maar wel representatief is voor jouw doelgroep. 

Vind je dat wij nog iets te leren hebben op het gebied van het KISS-principe? Dan horen wij het graag! Feedback is namelijk altijd welkom! Laat je feedback achter door onder deze blog te reageren. Bedankt alvast!