Dit is een gastblog door Bart van Hoek.
Deze week kwam ik voor het eerst in aanraking met een marketing gerelateerd fenomeen, genaamd: buyer persona. Een prachtige manier om mensen op een bepaalde manier in te schalen. Buyer persona helpt je om de grote verscheidenheid aan klanten op bepaalde vlakken bij elkaar in te delen. Je leert je klanten beter kennen. Je maakt van je potentiële klant een fictief personage. Hierdoor wordt beter zichtbaar met welke doelgroep je te maken hebt als organisatie. Welke interesses hebben zij? En welke problemen kennen zij in hun werk?
Waarom is dit nou zo handig? Dit is iets wat ik mij ook afvroeg toen ik hoorde over deze manier van inschaling en stereotypering. Je plaatst mensen op een of andere manier toch weer in hokjes, terwijl ik jarenlang heb meegekregen dat ieder mens uniek is. Toch is het bepalen van jouw buyer persona een aanrader! Mensen behoren vaak tot groepen, omdat wij zogenaamde ‘kuddedieren’ zijn. We zoeken elkaar op en delen in elkaars malaise en geluk. We delen onze interesses en doen dit zowel online als offline. Het zit in onze genen om te delen wat ons bezighoudt.
Ik merk dat ook ik in deze kuddeformatie langzaam meedrijf in de groepsideologie van alledag. Ik zie dagelijks kennissen en vrienden op sociale media hun hele leven beschrijven. Problemen, ideeën, wensen, vrijwel alles wordt gedeeld. En wat is er nou mooier dan een potentiële klant die zijn problemen op het sociale netwerk zet? Je hoeft op dat moment niet te gissen naar zijn of haar probleemstelling, want deze ligt al op tafel. Je hoeft alleen nog in te spelen op dit probleem. Het is een win-win situatie. Jij kent de problemen en kan hier op inspelen als organisatie en je potentiële klant kan zijn problemen ventileren waar vervolgens ook nog iets mee wordt gedaan.
Terug naar de buyer persona. Deze probleemomschrijving op de sociale media is prachtig te verwerken in het proces van deze methode. Een van de kernonderdelen van het definiëren van de buyer persona is het beschrijven van de belangrijkste pijnpunten van je doelgroep. Dit is prachtig te combineren metsociale media. Jouw doelgroep kan hier gemakkelijk pijnpunten ventileren. Maak hier gebruik van! Hou je doelgroep goed in de gaten en speel in op de pijnpunten die geventileerd worden. Op deze manier ben je altijd up to date als het gaat om de punten waar jouw doelgroep tegenaan loopt.
De noodzaak om op social media aanwezig te zijn, wordt ook nog een uitgelegd in dit filmpje.
Meer weten over Buyer Persona's? Download het gratis e-book!