Bij inbound marketing en contentcreatie staan buyer persona’s centraal. De content die wordt gecreëerd, is gericht naar een bepaalde doelgroep – de doelgroep van jouw bedrijf. In tegenstelling tot de traditionele outbound marketing heeft inbound marketing niet het doel om de doelgroep als ‘massa’ te bereiken. Inbound marketeers willen de doelgroep aantrekken door interessante kennis te delen, in de vorm van content. Hierdoor is het nóg belangrijker dan eerst om ervoor te zorgen dat de content écht specifiek gericht is op de doelgroep, op potentiële klanten.
Of je nu in je eentje content maakt of met een heel team, je moet je hoe dan ook bezig houden met het kiezen van het juiste moment. Ben jij de enige contentmarketeer, dan moet je rekening houden met hoe vaak je iets maakt en deelt, en wanneer je dat doet. Blog je bijvoorbeeld twee keer in de week, verspreid deze twee blogs dan over de hele week. Zoek uit welke dagen en tijdstippen tot het beste resultaat leiden, dit kun je uitzoeken en optimaliseren met behulp van jouw eigen data.
Werk je in een team bestaande uit meerdere contentmarketeers of bloggers, dan moet er rekening worden gehouden met de wensen van iedereen. Geef indien mogelijk bijvoorbeeld ieder zijn of haar ‘eigen dag’. Heb je hier te weinig mensen voor, kies dan de dagen uit die het meeste bezoekers, lezers en leads opleveren en verdeel deze dagen over je collega’s. Structuur is belangrijk, het is fijn om te weten waar je aan toe bent. Zo blog ik elke donderdag voor One4Marketing. De donderdag is inmiddels al een tijd ‘mijn dag’, en hierdoor weet ik precies waar ik aan toe ben en kan ik makkelijk plannen.
Dan wat meer inhoudelijk, het opstellen van overkoepelende thema’s die centraal staan in de content. Hierbij kun je goed gebruik maken van je opgestelde buyer persona’s. Door hun problemen, interesses en vragen bij elkaar te rapen, kom je bij een verzameling thema’s die relevant zijn voor jouw doelgroep. Dit zijn dé onderwerpen waar jouw (potentiële) klanten in geïnteresseerd zijn.
Wanneer je echt een stevige structuur in je contentkalender aan wilt brengen, kun je ervoor kiezen om iedere dag een thema toe te wijzen. Zo blog je bijvoorbeeld op maandag over sociale media, dinsdags over inbound marketing in het algemeen, woensdags over je product, en ga zo maar door. Als je te maken hebt met zeer verschillende content marketeers met ieder een andere achtergrond, kan het verstandig zijn om ieder een thema te geven dat bij haar of hem past. Zo kan het expertise van jouw contentmarketeers echt goed uit de verf komen, en wordt jouw bedrijf wellicht binnen de kortste keren als kennisleider binnen jouw branche gezien.
Ik begon dit artikel met de zorgen die een content marketeer soms kan hebben wanneer er een inspiratieloze fase opduikt. Wanneer je een verzameling centrale thema’s hebt, kan dit helpen om toch op een goed idee te komen waar je een blog, infographic of iets anders aan wijdt. Het zijn namelijk onderwerpen waar je altijd op kunt terugvallen.
De belangrijkste punten die je helpen bij het opbouwen van een contentkalender heb ik inmiddels uitgebreid toegelicht. Het lijkt allemaal vrij simpel, en dat is het in principe ook. Het is alleen een kwestie van doen. Je moet gewoon echt even de tijd nemen om op zijn minst de bovengenoemde punten op een rijtje te zetten zodat je een contentkalender kunt maken die werkt voor jouw bedrijf. Een goede contentkalender geeft een lekker gestructureerd gevoel, voorkomt miscommunicatie en scheelt heel wat tijd.
Wanneer je dagen, tijdstippen en overkoepelende thema’s hebt vastgesteld, is het aan de contentmarketeers. Spreek af dat iedereen zijn of haar daadwerkelijke onderwerp een X aantal dagen of uren van tevoren in de content kalender zet. Dit geeft wat druk om deze strategie daadwerkelijk succesvol uit te kunnen voeren en voorkomt daarnaast ook dat er te kort op elkaar over nagenoeg dezelfde onderwerpen wordt geschreven.