Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Is SEO overrated?

Geschreven door One4marketing | 31 mei 2016

Dinsdagochtend. Half 9. Ik schuif aan bij één van onze nieuwe klanten. Het bedrijf wil beginnen met inbound marketing en daarnaast is de website hoognodig toe aan een make-over. Niet alleen de lay-out is enorm gedateerd, ook de content is aan vernieuwing toe.

Samen met de marketeer bespreek ik de huidige website, kijken we naar de sitemap en maken we een wishlist met alle content die er moet komen.

Het bedrijf is een technische dienstverlener en biedt naast hun technische diensten ook cursussen aan. Samen met de marketeer wil ik in kaart brengen welke cursussen er precies zijn. “Oh, we hebben maar één cursus hoor!” zegt de marketeer.

Dat zorgt bij mij even voor verwarring. Op de homepage zie ik immers twee cursussen staan die op het eerste gezicht compleet verschillende lijken. Ik ontdek al snel dat beide linkjes naar precies dezelfde pagina leiden. Het gaat om één en dezelfde cursus.

Hoe dat zit? De aap komt al snel uit de mouw.

Bureau X bouwde de website voor dit bedrijf. Het bureau bracht SEO-kansen in kaart en ontdekte dat er vaak wordt gezocht op twee verschillende termen. Zonde om daar maar één term van te gebruiken, dus dan gooi je toch allebei die termen op je website? Je wilt immers dat jouw website wordt gevonden in zoekmachines en als beide termen vaak voorkomen… dan moet je die gewoon allebei op je homepage plaatsen. Ach, het ziet er misschien een beetje verwarrend uit, maar SEO is het belangrijkst.

Fout.

Dit soort taferelen zie ik met lede ogen aan. Oké, SEO is belangrijk, maar wat mij betreft is het overrated. Het wordt bijna een trucje en dat terwijl SEO bedoeld is om internetters zo passend mogelijke content aan te leveren.

In het geval van deze klant, gaat SEO boven leesbaarheid en gebruiksgemak. De manier waarop de website nu is ingericht zorgt voor verwarring bij de klant, waardoor hij snel weg zal klikken. Je website kan dan wel zó goed geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, je klant heeft er niets aan.

Laat in het vervolg die trukendoos met SEO-trucjes liever in de kast staan als je geen idee hebt wat je doet. Zorg liever voor een leesbare website, hoog gebruikersgemak en een stevig conversiepad aan de achterkant. Dat zal je klant veel meer waarderen dan jouw overgewaardeerde SEO-trucjes.

Wat vind jij: is SEO overrated of een must voor een succesvolle online marketingstrategie?