Er zijn tegenwoordig veel termen om bepaalde typen media aan te duiden, zo kennen we sociale media, traditionele en nieuwe media, online en offline media. Eigenlijk best onduidelijk, want wie bepaalt wanneer iets traditioneel of nieuw is? Hier maak ik het onderscheid in offline/online media, met bij online media een tweesplitsing in sociale media, en traditionele media. Onder sociale (online) media worden de sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook verstaan, bij traditionele (online) media kun je denken aan bijvoorbeeld e-mail en websites.
Het aantal gebruikers op sociale media is de afgelopen jaren enorm gestegen, en is nog altijd heel populair. Ditzelfde geldt voor bedrijven. Dat er bij sociale media niet sprake was van een kortdurende trend, is bij bedrijven inmiddels ook steeds meer doorgedrongen. Veel bedrijven beseffen tegenwoordig maar al te goed dat ze zich moeten bevinden op sociale media, omdat de doelgroep zich daar ook bevindt.
Er zijn echter bedrijven die zich daar soms wat teveel op focussen. Ja, sociale media zijn enorm populair en wordt ontzettend veel gebruikt door allerlei verschillende soorten mensen. Maar dat betekent niet dat daadwerkelijk iedereen een account op een sociaal medium heeft, of dat iedereen de voorkeur geeft aan sociale media. Er zijn genoeg mensen die nog altijd niet beschikken over laptops, tablets of smartphones. En ook zijn er genoeg mensen die simpelweg geen behoefte hebben aan sociale media. Nu zal dit per doelgroep ongetwijfeld verschillen, maar het is wel iets waarmee je als bedrijf rekening moet houden. Dat betekent dus ook dat je als bedrijf niet een (actief) account hoeft te hebben op ieder mogelijk platform. Dit is ook de reden dat we bij One4Marketing niet langer actief gebruik maken van het medium Facebook.
Dat sociale media veel gebruikt worden, betekent niet per definitie dat de andere online media minder aandacht zouden moeten krijgen. Media als websites en e-mail zijn nog steeds zeer populair. Email kan toch net wat zakelijker, officiëler en meer betrouwbaar overkomen dan bijvoorbeeld communicatie via Twitter. Overigens is email nog altijd een heel handig middel om bijvoorbeeld een nieuwsbrief mee te kunnen versturen. Wel neemt de effectiviteit van email toe als deze event-driven wordt ingezet (op basis van gedragsdata van de klant), in plaats van campagnedriven. Websites zijn ook nog steeds zeer belangrijk. Een website is nog altijd dé plek waar je als bedrijf makkelijk en overzichtelijk belangrijke informatie omtrent jouw bedrijf en product of dienst kunt vertellen.
De voorkeur voor het type medium zal verschillen per klant en per doelgroep. Maar om zeker te zijn van je zaak, en zeker te kunnen weten dat je je op de juiste kanalen richt, is het handig om gewoon uit te zoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Welke voorkeur hebben jouw klanten? Vraag ze er eens naar en komt te weten welke kanalen voor jouw bedrijf essentieel zijn. Doordat je vervolgens direct op de juiste kanalen kan richten, ga je effectiever te werk en kan je uiteindelijk veel tijd, geld en moeite besparen.
Wanneer je gebruik wil blijven maken van zowel traditionele als sociale media, is het ideaal om deze te koppelen aan elkaar waar mogelijk. Dat kan op meerdere manieren, en begint bijvoorbeeld bij het invoegen van (share)buttons in email. Stel dat je een maandelijkse nieuwsbrief naar een vaste klantenkring mailt, dan kun je in die nieuwsbrief verwijzen naar je website of naar berichten of informatie op je sociale media pagina’s. Uiteraard kun je ook altijd buttons invoegen die linken naar je sociale media, zoals bijvoorbeeld je bedrijfspagina op LinkedIn.
Ook andersom kan je de koppeling maken, door in bijvoorbeeld Twitter berichten te verwijzen naar je nieuwsbrief, een blogartikel of actie op Facebook. Door de verschillende media die je gebruikt met elkaar samen te voegen, ontstaat er bijna automatisch ook consistentie in de manier van communiceren en berichtgeving. Dit draagt bij aan het creëren van vertrouwen bij de klant, net zoals een consistente merkbeleving daar ook aan bijdraagt.
Naast de integratie van sociale media en traditionele (online) media, kan sociale media ook goed samen worden gebruikt met traditionele offline media. Zelfs voor bedrijven die volledig online te werk gaan, kan deze integratie nog zeer goed uitpakken. Veel bedrijven organiseren eens in de zoveel tijd een bepaald event of een bijeenkomst, want ja, ook offline events kunnen nog enorm veel opleveren. Hierbij is het belangrijk is om voorafgaand aan het event goed te promoten. Uiteraard is het ook hier afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt, maar sociale media zijn bijvoorbeeld erg handig om een specifiek event te promoten. Via deze weg kan je allerlei informatie meedelen en mensen uitnodigen om langs te komen.
Wat vind jij van de integratie van sociale en traditionele online media? Kun je hier nog meer voorbeelden van noemen? Ik praat graag met je verder in de reacties.