Je zult niet de eerste zijn die bij ons aanklopt met de vraag: “Hoe krijg ik inzicht in mijn marketinginspanningen?” of “Marketing, wat levert dat nou eigenlijk op?” Het zijn vragen die regelmatig gesteld worden door bedrijven die aan de slag willen met marketing. Voor veel bedrijven is het een grote stap om met marketing te beginnen of hun marketinginspanningen te intensiveren. Het is immers een investering die je doet en het is maar de vraag of je er wat uithaalt.
Ook in de HR-branche zien we dat veel bedrijven huiverig zijn om volledig te leunen op een inbound marketingstrategie. Toch kan marketing weldegelijk voordelig werken voor recruitment. In mijn vorige blogs vertelde ik je hoe je (inbound) marketing in kunt zetten tijdens het werving- en selectieproces van nieuwe kandidaten en welke inbound marketingmiddelen je in kunt zetten bij je werkzaamheden als recruiter.
Maar wat levert inbound marketing nu precies op voor HR? De belangrijkste resultaten van marketinginspanningen binnen de HR-branche bespreek ik vandaag in deze laatste blog van mijn blogserie over HR & Marketing.
Het is algemeen bekend dat inbound marketing een stuk goedkoper is dan outbound marketingactiviteiten zoals cold calling, een billboard langs de snelweg of een direct mail campagne. Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat een inbound lead 62% goedkoper is dan een outbound lead en daarmee is inbound marketing een stuk voordeliger dan traditionele marketingtechnieken.
Omdat inbound marketing relatief goedkoop is, betekent het automatisch dat recruitmentkosten verlaagd kunnen worden. Het werving- en selectieproces wordt veel efficiënter ingericht en bovendien kan er een groot deel geautomatiseerd worden met behulp van marketingautomatiseringssoftware.
Als recruiter ben je veel tijd kwijt met het doorlezen van sollicitaties, gesprekken en telefoontjes. Een groot gedeelte van deze sollicitaties kunnen linea recta de prullenbak in omdat ze gewoonweg niet matchen met de vereisten uit de vacature. Hoe fijn zou het zijn als jij als recruiter voortaan veel efficiënter te werk kunt gaan? Met inbound marketing krijg je een beter inzicht in de doelgroep.
Op de website kan een websitebezoeker diverse acties ondernemen. Zo kan hij bijvoorbeeld een test doen of een whitepaper downloaden waar hij een formulier voor invult. In het formulier geeft de websitebezoeker zijn informatie aan jouw bedrijf in ruil voor een vorm van content. In zo’n formulier kun je steeds weer nieuwe vragen stellen over de websitebezoeker: in welke branche is hij op zoek naar werk? Wat voor opleiding heeft hij gedaan? En hoeveel jaar werkervaring heeft hij?
Doordat je continu nieuwe informatie verzamelt over je leads, krijg je een steeds beter inzicht in de doelgroep en zie je al snel wie er passen bij de vacatures en wie niet. Met inbound marketing zorg je er dus voor dat het werving- en selectieproces een stuk efficiënter ingericht is.
Waarom HR-bedrijven en –afdelingen marketing inzetten? In de meeste gevallen is dat om meer en vooral om de juiste kandidaten aan te trekken. Eén van de manieren om meer kandidaten aan te trekken, is het beter onder de aandacht brengen van vacatures. Uit een onderzoek van de Amerikaanse Tyrona Heath blijkt dat vandaag de dag 70% van de werkzoekenden online op zoek gaat naar een baan. Als jouw vacature niet online te vinden is, is de kans klein dat een werkzoekende uiteindelijk bij jouw bedrijf terecht komt.
Met inbound marketing werk je aan het vergroten van de vindbaarheid van je vacatures. Door actief te bloggen, je website te optimaliseren voor zoekmachines en deze te delen via social media, vergroot je de vindbaarheid van je vacatures.
Hoe weet je hoe je je HR-werkzaamheden kunt optimaliseren als je ze niet meet? Toen ik onderzoek deed naar de positie van inbound marketing in de HR-branche ontdekte ik dat een schrikbarend laag aantal bedrijven hun marketinginspanningen meten. Veel bedrijven laten hier een grote kans liggen, want vandaag de dag is het weldegelijk mogelijk om marketinginspanningen – en dus HR-inspanningen – inzichtelijk te maken.
Zo gebruiken wij de marketingautomatiseringssoftware HubSpot die je een uitgebreid beeld geeft van wat je marketinginspanningen hebben opgeleverd. Hoeveel verkeer is er gekomen via social media? Via welke bron zijn uiteindelijk de meeste kandidaten binnengekomen? En welke campagne was het meest succesvol? HubSpot toont je allemaal relevante informatie welke je ook weer kan helpen je marketingactiviteiten te optimaliseren. Als je bijvoorbeeld ziet dat er de afgelopen maanden weinig verkeer via Facebook is binnengekomen, kun je je afvragen of het voor jou als recruiter zin heeft om actief vacatures te delen via Facebook. Misschien is een platform zoals Twitter of LinkedIn wel veel interessanter voor jouw bedrijf.
Een belangrijk onderdeel van inbound marketing is social media. In 2016 kunnen we niet meer onder de effectiviteit van social media uit en we zien dat er continu nieuwe social media platformen hun intrede doen, zoals Instagram en Snapchat. Door actief te zijn op social media, wordt een bedrijf toegankelijker voor de doelgroep. Het is immers een laagdrempelige manier voor prospects om een vraag te stellen of te reageren op een bedrijf. Bovendien zie je dat veel werkzoekenden tegenwoordig via social media op zoek gaan naar een nieuwe baan. Voor uitzendbureaus en HR-afdelingen is het dus erg aantrekkelijk om vacatures te promoten via social media of platformen te monitoren op werkzoekenden.
Lees ook mijn andere blogs over marketing & HR:
Blog 1: Waarom HR geen zin heeft in inbound marketing
Blog 2: Inbound marketing inzetten tijdens het werving- en selectieproces
Blog 3: Welke inbound marketingmiddelen zijn relevant voor HR?
Wil je meer weten over hoe marketing relevant kan zijn voor HR? En wat de meest toonaangevende trends zijn voor recruitment in 2016? Download dan onze GRATIS infographic!