De opkomst van het internet en alle vernieuwende technologieën en toepassingen waar we de afgelopen jaren kennis mee hebben gemaakt, leiden vooral tot veel openheid. Online is steeds meer zichtbaar, er heerst een open sfeer. Er zijn meestal nog genoeg mogelijkheden om privacy te behouden, maar over het algemeen staan we steeds meer open voor alles en iedereen. Op persoonlijk vlak resulteert dit in open profielen op sociale media, maar ook bedrijven durven steeds meer hun ware identiteit te laten zien en hun waardevolle kennis te delen. Dat is ook waarom inbound marketing de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen, hierbij is een open omgeving waar mensen hun kennis delen van belang. Voordeel van zo’n open omgeving, is dat je veel kunt leren van anderen, op allerlei gebieden. Het is echter wel een kunst om dat voor elkaar te krijgen, om te ‘leren’ leren.
Hoe slim je zelf misschien bent, of hoeveel kennis je over een specifiek thema ook hebt, je kunt je kennis altijd uitbreiden. Dit kan je doen door de boeken in te duiken, maar ook door te kijken naar anderen. Heb je op je werk bijvoorbeeld regelmatig te maken met negatieve reacties op de Facebookpagina van jouw bedrijf? Vind je het lastig om te bepalen hoe je hiermee om moet gaan? Ga dan eens op onderzoek uit en kijk hoe andere bedrijven dit doen. Pas op dat je vervolgens niet klakkeloos hetzelfde gaat reageren, maar leg verschillende opties naast elkaar en bepaal wat het beste past bij de werkwijze van jouw bedrijf.
Content creatie
Blog jij veel, maar weet je soms niet meer waar je het over moet hebben? Elke blogger maakt dat wel eens mee, de een vaker dan de ander. Zo ook ik, en wat ik dan vaak doe, is eens rondkijken waar andere marketingbloggers het over hebben. Zijn er nog nieuwe trends of interessante discussies waar ik mijn eigen draai aan kan geven? Ten eerste leer je zo altijd veel, je krijgt nieuwe informatie mee. Ten tweede kan het je helpen om op weg te komen met je blogartikel (of andere vorm van content). Soms is alleen een onderwerp al voldoende, en soms heb je wat meer verschillende ‘stukjes’ kennis van anderen nodig om tot een eigen creatie te komen. Waar je wel mee moet oppassen, is dat je het echt gebruikt ter inspiratie. Met simpelweg kopiëren maak je namelijk geen vrienden.
Ga regelmatig eens op een afstandje van jouw bedrijf staan, en probeer dan na te gaan welke dingen voor jouw logisch zijn, maar voor buitenstaanders allerminst. Dat is vaak precies de informatie of kennis die je kunt delen met de omgeving.
Het klinkt misschien makkelijk, leren van anderen. Toch kan dat best lastig zijn. Het verschil echter voor iedereen. Ga voor jezelf na waar bij jou eventueel problemen liggen. Durf je niet uit te gaan van wat andere bedrijven stellen? Een hele goede houding, wat mij betreft. Wat je het beste kunt doen, is nagaan of meerdere bedrijven hetzelfde stellen, zodat je kunt controleren in hoeverre het klopt wat het bedrijf beweert. Pas dan ga je er zelf mee verder, zodat je zeker weet dat je geen klinkklare onzin gaat ‘verkopen’. Vertrouw dus niet blindelings op anderen, zorg dat je altijd meerdere gelijke bronnen hebt.
Wees daarnaast open over wat je doet. Heb je ergens onderzoeksresultaten vandaan gehaald? Verberg dan niet wat de bron was, maar geef juist aan hoe je ergens aan bent gekomen. Zo kom je geloofwaardiger over, en het is bovendien wel zo netjes voor de bron zelf. Wie weet krijg je er overigens nog wat voor terug. Als je bedrijven jou ook eens gebruiken als inspiratiebron o.i.d., en zij vermelden dat, dan draagt dat bij aan de mate van autoriteit van jou of het bedrijf waar je voor werkt. Mensen zien namelijk dat jij ergens verstand van hebt, dat je een autoriteit binnen jouw vakgebied bent. Een kwestie van geven en nemen.
Wees niet bang om te leren van anderen, bedenk dat het jou altijd inzicht kan geven, op welke manier dan ook. Ofwel je doet nieuwe kennis op, ofwel je krijgt nieuwe inzichten over jouw bedrijf doordat er eens vanuit een ander perspectief naar kijkt. Je kunt leren hoe je bepaalde werkzaamheden het beste kunt aanpakken, maar ook hoe je sommige zaken juist niet moet benaderen.