Genoeg vragen om jezelf te stellen. De antwoorden die voor jouw bedrijf van toepassing zijn, helpen je bij het maken van de juiste keuzes, welke uiteindelijk resulteren in een voor jouw bedrijf optimale inbound marketing.
Wanneer je hebt besloten om aan inbound marketing te gaan doen, is het allereerst van belang om uit te zoeken wat je precies wilt bereiken met jouw marketing, en wat van toepassing is op jouw product en de doelgroep. Wil je de overstap maken van traditioneel naar helemaal inbound, of vind je het passender om zowel inbound als outbound marketing activiteiten toe te passen? In principe is alles mogelijk, maar bedenk daarbij wel wat passend is bij jouw bedrijf, product of dienst, doelgroep en de doelen van jouw bedrijf. In ons E-book ‘Outbound Marketing op een Inbound manier’ wordt duidelijk uitgelegd hoe deze combinatie te maken is.
Nu inbound marketing de laatste jaren behoorlijk in populariteit is gestegen en steeds meer bedrijven het toepassen, lijken velen te denken dat outbound marketing niet meer kan, of zelfs verkeerd is. Dat is niet helemaal waar, en collega Nicole legt je dit duidelijk uit in haar blogartikel van een paar dagen geleden.
Het creëren van content is een van de belangrijkste activiteiten van inbound marketing. Door interessante content te creëren, met daarin kennis en informatie waar jouw doelgroep naar op zoek of in geïnteresseerd is, trek je als het ware de juiste mensen aan. Jouw doelgroep weet jouw vanzelf te vinden, wanneer ze bijvoorbeeld hun vragen, problemen of interesses intypen bij een zoekmachine zoals Google. Als je het goed doet, verschijnt jouw website of bedrijfsblog dan al snel. Dit komt omdat je jouw content afstemt op de behoeften, problemen, vragen en interesses van jouw doelgroep. Het gebruik van buyer persona’s kan hierbij goed van pas komen. Dit hangt ook af van de doelgroep waar je voor kiest; weer een keuze.
Bloggen is een van de meest bekende en gebruikte vormen van content, maar dit hoeft niet voor ieder bedrijf de beste vorm te zijn. Het hangt bijvoorbeeld af van het product dat je verkoopt, en ook van wat jouw doelgroep fijn vindt om te ontvangen. De ene doelgroep leest liever blogartikelen, terwijl de andere doelgroep de voorkeur geeft aan video’s. Marketingfacts kwam onlangs met een artikel over online video’s, hier kwam onder andere in naar voren dat gemiddeld zo’n 86% van de ‘jong volwassenen’ (14-34 jaar) naar online video’s kijkt, tegenover 50% van de 55-plussers. Is jouw bedrijf meer gericht op de jongere volwassenen, dan is het niet verkeerd om eens te denken over het creëren van online video’s. Mijn boodschap: bedenk welke vorm content bij jouw doelgroep, bedrijf en product past.
Heb je eenmaal content gecreëerd, dan is het de bedoeling dat je deze verspreid. Dit doen de meeste bedrijven via hun corporate website, en daarnaast via een of meerdere sociale media. Gebruikt jouw bedrijf deze al, dan is het misschien niet moeilijk om te beslissen via welk sociaal medium je jouw content gaat delen. Wel is het verstandig om zo nu en dan eens na te gaan of de sociale media waarop jouw bedrijf actief aanwezig is, nog steeds aansluit bij daar waar de doelgroep aanwezig is. Met wekelijks blogartikelen delen via je Twitter-account terwijl je maar een handjevol volgers hebt, bereik je natuurlijk niet zoveel.
Naast de website en sociale media, kun je er ook nog voor kiezen om jouw content via e-mail te verspreiden. Bij One4Marketing wordt bijvoorbeeld altijd een e-mail verstuurd wanneer er een nieuwe blogpost online staat. Klanten of geïnteresseerden die zich hier voor hebben ingeschreven worden zo automatisch en makkelijk op de hoogte gehouden. Wil jij ook op de hoogte blijven? Vul dan je emailadres in in de box naast dit artikel.
Het maken van de juiste keuzes voor jouw bedrijf is een van de belangrijkste basiselementen van inbound marketing. Door daar vooral aan het begin van de implementatie van inbound marketing goed bij stil te staan, bereik je meer. Tot slot is het enorm belangrijk om regelmatig in te gaten te houden of al je eerder gemaakte keuzes van toepassing blijven op jouw situatie.