“Wat doen we dan? We kunnen natuurlijk geen reclame maken.” Het is elke keer weer een groot dilemma als we een evenement organiseren over inbound marketing. Want de filosofie achter inbound is dat je mensen niet onderbreekt bij wat ze interessant vinden, maar dat je BENT wat ze interessant vinden. En dat werkt goed als je klanten naar je bedrijf toe wilt trekken, maar het wordt een stuk moeilijker als je wilt dat ze op 21 januari in Leeuwarden bij een inbound evenement aanwezig zijn. In een recent artikel door Hubspot werd het ook toegegeven: alleen bij het organiseren van evenementen kun je nog outbound marketing (reclame en zo) nodig hebben, dat red je niet met inbound. Maar omdat ik het toch wil proberen ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden voor ‘Inbound Eventmarketing’, oftewel het communiceren over een evenement zonder ‘spammy’ te zijn.
Ik heb vooral veel geleerd van de manier waarop -natuurlijk- de mensen van Hubspot hun evenement ‘Inbound 2014′ hadden gecommuniceerd, maar ook op andere plekken zag ik originele voorbeelden. Op een bepaald moment had ik zelfs zoveel tips verzameld dat ik besloot er een whitepaper van te maken (nee niet achter een formulier), maar voor mijn vrienden van One4Marketing besloot ik een blog erover te schrijven. Want dat had ik ze beloofd.
“Dat valt nog niet mee Edwin, een blog schrijven over inbound TV-commercials.” Tobias Pasma en zijn collega’s van One4Marketing waren bezig met een serie ‘Outbound marketing op Inbound wijze’, wat blijkbaar nog niet zo meevalt. En aangezien ik het plan had opgevat om me te verdiepen in ‘Inbound Eventmarketing’ stelde ik voor om één deel van hun serie voor mijn rekening te nemen. En dat lees je nu. Door heel veel tweets en posts op andere media te bekijken, kon ik een hele verzameling tips bij elkaar sprokkelen, die ik vervolgens nog netjes moest organiseren. Natuurlijk was een chronologische indeling het meest logisch (tips voor, tijdens en na het evenement), zij het dat er ook tips waren die niet makkelijk in die chronologische hokjes te plaatsen waren. En daarnaast iets over de ‘algemene mindset’, dus laat ik daar eens mee beginnen.
Want dat was toch wel mijn belangrijkste les uit mijn zoektocht naar de beste ‘Inbound Eventmarketing': de juiste mindset. Er is namelijk best veel -en vaak- authentieks te melden (en dus te delen) rond de organisatie van een evenement, je moet dan wel alert zijn. Bijvoorbeeld door het delen van foto’s van de organisatie als ze het evenement aan het voorbereiden zijn, of teaser-tweets die anderen nieuwsgierig maken. Om goed aan ‘inbound eventmarketing’ te kunnen doen zijn vier algemene zaken vooral belangrijk: relevantie, authenticiteit, alertheid en vooruitdenken:
Als je bovenstaande op orde hebt ben je qua ‘marketing’ van je event al een heel eind. Maar dan nog zijn er best veel leuke manieren om aandacht voor je evenement te vragen zonder dat je aan het zeuren bent. En die behandel ik hieronder.
Zoals hierboven gezegd kun je de meeste tips voor goede ‘Inbound Eventmarketing’ chronologisch indelen: voor, tijdens of na het evenement. Maar er zijn ook ‘tijdloze’ tips, en daar wil ik graag mee beginnen. Ik pik er een paar uit het whitepaper:
Het is een bekend fenomeen uit de sales: je hebt een flink aantal contactmomenten nodig voordat een klant bereid is iets bij je te kopen. Datzelfde geldt voor eventmarketing: slechts weinig van de aanwezigen hadden één berichtje nodig om het aanmeldformulier in te vullen, vaak zijn er meerdere contactmomenten aan vooraf gegaan. Nu de traditionele advertenties door mensen steeds vaker genegeerd worden, betekent het dat je voorafgaand aan het evenement regelmatig op relevante en authentieke wijze met social media en content ‘in the picture’ moet komen. En dat hoeft niet storend te zijn: mensen vinden ‘the making of’ bijvoorbeeld erg interessant: foto’s van voorbereidingen, interviews met sprekers etc. Even een paar tips uit het whitepaper:
Tijdens het evenement is het ‘ijzer heet’ en moet je het ‘smeden’. Zelfs al levert het je voor dat evenement geen nieuwe bezoekers op dan ben je toch nog aan het werk voor een eventuele volgende editie, of op zijn minst voor je merk. Enkele tips uit het whitepaper:
Het is een algemeen gegeven: zodra een evenement voorbij is gaan mensen vaak door met de dagelijkse beslommeringen. Zonde: een goede afronding is belangrijk, zeker als er nog een editie van je evenement komt. Bij deze wat tips uit het whitepaper:
Het valt nog niet mee, de marketing voor een evenement doen zonder ‘spammy’ te zijn. Hopelijk helpen de tips hierboven je om ervoor te zorgen dat je relevant, authentiek, alert en vooruitdenkend bent. En zoals gezegd: als je nog meer tips wilt kun je deze op het whitepaper downloaden dat ik op Inbound Industry heb gezet (mooi vormgegeven door Dion Spierings). Gratis en zonder dat je je privacy op hoeft te geven. Maar delen is aardig natuurlijk, en ik hoor graag of het mee heeft geholpen aan het succes van je evenement. Want dat is natuurlijk de reden dat je dit blog tot hier hebt gelezen.