Supermarktketen Albert Heijn probeert aan ieder zijn wensen te voldoen, wat tot grote discussies heeft geleid. Albert Heijn kwam in het nieuws met het bericht dat ze zwarte piet uit de reclames zouden verbannen. Albert Heijn wil namelijk een supermarkt zijn voor iedereen, en zo willen ze aan de wensen van tegenstanders van zwarte piet gehoor geven. Dat betekent niet dat zwarte piet helemaal verdwijnt bij Albert Heijn, er zal een mix van allerlei soorten pieten te vinden zijn, inclusief nog steeds de traditionele zwarte piet. Albert Heijn heeft dus een poging gedaan om een standpunt in te nemen, en willen proberen om daarmee iedereen tegemoet te komen. Desondanks leverde het veel kritiek op.
Daarentegen is er ook een aantal gemeenten geweest die besloten om Sinterklaas te vieren zoals ze dat altijd doen, inclusief de traditionele zwarte piet. Al lijkt dit minder kritiek op te leveren,
ook hier ontkomen ze er niet aan.
Het lijkt dus zeer moeilijk om ‘het goed te doen’ bij de bevolking. Nu heeft dit onderwerp ondertussen wel een enorme lading gekregen waardoor alle opvallende beslissingen direct uitvergroot in de media terecht komen. Toch wordt wel duidelijk dat sommige bedrijven of organisaties wel echt moeten nadenken over hoe ze bepaalde dingen aanpakken, want zwijgen wordt negen van de tien keer ook niet op prijs gesteld.
Allereerst is het belangrijk om goed te analyseren wat er precies gaande is. Stel er is een landelijk iets gaande en het krijgt veel aandacht in de media, zoals de zwarte pietendiscussie. Bedenk dan eerst eens waar je als bedrijf staat: in hoeverre ben je betrokken bij het probleem? En als je erbij betrokken bent of mee te maken hebt, wil je er dan daadwerkelijk op reageren? Als je er iets mee wilt doen, of bepaalde werkzaamheden of bijvoorbeeld reclamecampagnes wilt of moet aanpassen, denk dan goed na hoe je dat doet. Eerst moet je voor jezelf en het bedrijf helder zien te krijgen hoe het bedrijf er in staat en wat eventuele standpunten zijn. Essentieel is ook dat je zulke standpunten of meningen moet kunnen beargumenteren: waarom sta je achter je beslissing?
Albert Heijn gaf duidelijk aan te willen voldoen aan wensen van alle klanten, en probeert daarom met de genomen beslissing iedereen tevreden te stellen. Maar zoals ik zei, de verdeling ‘voor’ en ‘tegen’ was negen op tien, wat betekent dat er maar een kleine groep het ergens niet mee eens is. De vraag is of je hier naar moet luisteren of niet. Of beter gezegd, of je er iets mee moet doen.
Het is dus van belang om in de gaten te houden hoe jouw doelgroep denkt over bepaalde issues en gebeurtenissen, dat geldt voor zowel landelijke gebeurtenissen uit de actualiteit als degenen dichter bij jouw bedrijf. Bij iedere beslissing die je moet maken, kun je de meningen en standpunten van je doelgroep gebruiken om de beslissing te maken. Dit is als het ware de argumentatie voor beslissingen, samen met de ideeën van het bedrijf zelf.
Maar als het zou gaan om een verhouding van één op de tien klanten die het ergens niet mee eens zijn, moet je daar dan direct naar luisteren? Aan de ene kant zou ik zeggen van wel, want zo raak je die tien procent niet kwijt en met een gulden middenweg kun je vast iedereen tevreden stellen. Aan de andere kant, wat is nou tien procent? Dat is echt weinig en zou misschien niet zoveel uit kunnen maken. Je gaat toch niet voor zo’n klein percentage je beleid of beslissingen veranderen, als daartegenover zo’n grote groep het goed vindt zoals het is?
Je merkt het wel, het is ontzettend lastig om te bepalen wat het beste is om te doen. Tegemoet willen komen aan je doelgroep en je klanten wil je als het goed is altijd, maar wat nu de beste manier is lijkt mij afhankelijk van de situatie en het type beslissing.
Ik ben benieuwd hoe jij zulke problemen oplost, en wat volgens jou de beste tactiek is om hiermee om te gaan.
Wil je ook monitoren waar jouw doelgroep het over heeft? Neem een kijkje op Twitter. Daar vinden veel discussies plaats!