Om te weten wat het wel is, moet je eerst weten wat het niet is:
Dus wat is het dan wel? Een thoughtleader is eigenlijk een opinieleider in zijn specifieke branche; een expert waar je als eerste naartoe zou gaan wanneer je vragen hebt over zijn expertise. Het zijn mensen die anderen stimuleren en inspireren met hun vernieuwende ideeën. Zij hebben een netwerk aan vrienden, fans, en volgers die hen helpen hun ideeën te verspreiden binnen de branche waar ze werken. En misschien nog wel het belangrijkste: Zij zorgen dat er een blueprint is waarmee anderen in hun voetstappen kunnen volgen. Zo maken zij het gemakkelijk om hun ideeën te begrijpen en uit te voeren.
Misschien lees je dit en denk je: “Ja dat is leuk, maar waarom zou ik dit willen zijn?”
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: Thoughtleadership tilt je professionaliteit en prestaties naar een nieuw niveau. Het zal makkelijker worden om een grote doelgroep te bereiken en daarmee dus ook om jouw product of dienst te verkopen. Het is namelijk zo dat wanneer jij echt bekend staat als een thoughtleader binnen jouw branche, dit ook leidt tot meer zichtbaarheid buiten jouw branche. Je staat als het ware in de spotlight.
Ook op persoonlijk vlak kan dit veel voor je betekenen. Het kan leiden tot een promotie of een betere baan. Misschien wordt je wel gevraagd voor adviesgroepen en dergelijken. Je krijgt meer invloed en door die invloed kun je sturing geven in welke richting jij vindt dat de branche zich moet ontwikkelen. Je kunt echt een verschil maken, en dat geeft voldoening in je werk.
Allereerst is het belangrijk dat jij een duidelijke visie hebt. Hier kan je namelijk al je content omheen plannen. Er moet een duidelijke rode draad te vinden zijn in zowel je eigen content als de content van anderen die je deelt. Voor het delen van content kun je vervolgens de 10:4:1 regel gebruiken. Daarbij moet je helder hebben waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt, zodat ook je volgers dezelfde route kunnen volgen.
Daarnaast moet je weten dat je volgers zich graag willen identificeren en zich verbonden met jou voelen wanneer jij een echte thoughtleader bent. Je moet er dus voor zorgen dat jouw storytelling goed is. Jouw verhaal moet pakkend zijn en je publiek meenemen in jouw ideeën.
En misschien wel de belangrijkste van allemaal: wees vernieuwend. In deze tijd van het internet is er al zo veel informatie verkrijgbaar en dat is voornamelijk veel van hetzelfde. Maar door het zelfde te zeggen als 1000 anderen val je niet op en word je zeker geen thoughtleader. Wees dus vernieuwend in je ideeën en durf paden op te gaan die anderen nog niet bewandeld hebben. Alleen door anders te zijn val je op in de wirwar aan informatie die nu al gepubliceerd wordt.