Belangrijk als marketeer om daar rekening mee te houden, in verschillende opzichten. Ten eerste heb je te maken met klanten die op vakantie gaan, en ten tweede waarschijnlijk ook met de vakantieperiode binnen jouw bedrijf zelf. Wie is wanneer beschikbaar? Welke taken moeten voor welke datum afgerond zijn? Lees in dit blog welke zaken je in je achterhoofd moet houden om het contact met jouw klanten – en ook bezoekers – optimaal te blijven onderhouden.
Wanneer er binnen jouw bedrijf een aantal medewerkers ongeveer tegelijkertijd op vakantie gaan, zullen er verschillende werkzaamheden stil komen te liggen. Het is belangrijk om klanten ervan op de hoogte te houden wanneer jullie vakantieperiode plaatsvindt, zeker wanneer er daardoor wat zaken vertraagd zullen verlopen. Wanneer klanten hierover tijdig op de hoogte worden gebracht, zullen zij hier waarschijnlijk weinig tot geen problemen van ondervinden, en indien er toch nog wat belangrijke zaken moeten worden afgehandeld, kan er naar oplossingen worden gezocht aangezien er tijdig over wordt gecommuniceerd.
Wanneer de zomer aanbreekt, begint bij veel mensen het zomerse gevoel te kriebelen. De zon laat zich vaker zien, het wordt warmer en mensen zoeken vaker het terras op. Wellicht is het een idee om – in hoeverre dat mogelijk is – jouw content wat aan te passen, zodat het meer van toepassing is op deze tijd van het jaar. Over het algemeen vinden we het fijn om dingen te lezen waarin we ons kunnen vinden, of waarin we bepaalde aspecten herkennen.
Misschien hebben jouw klanten tijdens de zomerperiode meer behoefte aan wat luchtigere, makkelijk weg te lezen content, in plaats van lastige of ingewikkelde content. Weet je niet waar jouw klanten behoefte aan hebben? Vraag het ze eens, en zie dit gelijk als een gelegenheid om te checken hoe je ervoor staat: wat vinden klanten van jouw content, en wat kan beter? Dergelijke informatie is altijd handig, dit helpt je om jouw content beter aan te laten sluiten op de behoeften van jouw klanten.
Probeer bijvoorbeeld eens wat ‘zomerse’ onderwerpen te verzamelen van waaruit je kunt gaan schrijven. Stel je voor dat je jouw blogpost van volgende week eens begint met een anekdotisch stukje over die ene avond dat je met vrienden op het terras zat. Zo heb je de lezer in deze periode wat makkelijker te pakken, en is de kans groter dat hij toch jouw blog aanklinkt en verder leest. Hierbij kan de visuele content ook een grote rol spelen, foto’s en video’s trekken al helemaal snel te aandacht, dus wanneer je wat lekkere, zomerse plaatjes bij jouw content kunt voegen - mits deze van toepassing zijn op de inhoud natuurlijk – dan kom je nog sneller onder de aandacht.
Als je binnen jouw bedrijf werkt met een inbound marketing proces waar goed over na is gedacht, dan zal je waarschijnlijk te maken hebben met een lead management systeem waarbij leads zich in verschillende fases kunnen bevinden. De ene lead heeft alleen nog maar rondgekeken op de website en een e-book of iets dergelijks gedownload, terwijl de andere lead al een tijdje aan het twijfelen is over het doen van een aankoop. Bij lead management en leadnurturing draait het allemaal om de juiste timing. Iedere bezoeker of lead is verschillend, en iedereen loopt op een ander tempo het aankoopproces door. Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat je ieder voor zich behandelt. Het is hierbij handig wanneer je de leads categoriseert in een aantal categorieën, en aan de hand daarvan bepaalt wanneer ze toe zijn aan een volgende stap. Als er dan net een vakantieperiode aanbreekt, kan dit het proces een beetje verstoren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het contact niet verwatert en dat je niet uit het zicht verdwijnt.
De belangrijkste dingen waar je rekening mee moet zien te houden, is het tijdig communiceren van eventuele vakantie-gerelateerde veranderingen binnen jouw organisatie, én het feit dat leads en klanten wat langer kunnen doen over het nemen van beslissingen dan gebruikelijk. Meer ideeën of tips? Deel deze gerust in een reactie!