Toch was ik stiekem wel benieuwd: zou het echt zo erg zijn zoals mijn omgeving beweerde?
En ja, ik moet toegeven dat ik enigszins gechoqueerd ben. De app vertelt mij dat ik op een gemiddelde dag mijn mobiel zo’n 98 keer check. Slik! Dat betekent dat ik mijn mobiel minstens vier keer per uur bekijk in de uren dat ik wakker ben. Het mooie is dat ik daarmee nog ruim onder het gemiddelde zit. Volgens de Android app Locket, die een onderzoek deed onder haar 150.000 gebruikers, checkte de gemiddelde smartphonegebruiker zijn of haar smartphone zo’n 110 keer per dag.
Terwijl ik dit typ, heb ik ook alweer twee keer op mijn mobiel gekeken: één keer omdat ik een berichtje binnenkreeg en één keer checkte ik de NOS-app voor nieuwe nieuwsberichten. Dat laatste kan ik natuurlijk ook prima op de computer doen – ik ben immers op mijn laptop bezig – maar persoonlijk vind ik de app veel fijner. En ook blogs lees ik in bijna alle gevallen op mijn telefoon en als ik op zoek ben naar een telefoonnummer, dan bezoek ik even snel de website van het desbetreffende bedrijf via mijn mobiel.
Uit het onderzoek What’s Happening Mobile, heb ik wat interessante feitjes gehaald over het mobiel gebruik van de Nederlandse bevolking. Zo heeft 80% van de ondervraagden zijn mobiel altijd bij zich. Ruim de helft geeft aan hun telefoon eigenlijk niet te kunnen missen – het is zelfs zo dat 84% liever een maand geen alcohol drinkt dan een maand geen mobiele telefoon te gebruiken. Nederlanders maken vooral gebruik van hun mobiel als ze op hun werk zitten, op de wc zitten (…) en 21% van de mannelijke ondervraagden gebruikt zijn smartphone ook wel eens onder het autorijden. Ik denk dat het wel duidelijk is: veel Nederlanders kunnen niet meer zonder hun mobiele telefoon en zijn misschien zelfs wel een beetje vergroeid met hun apparaat.
Als bedrijf zijnde kun je slim inspelen op deze trend. Omdat Nederlanders bijna alles op hun mobiel opzoeken, is de kans groot dat ze ook via hun smartphone op jouw website terecht kunnen komen. Zo’n 36% van de websitebezoekers op mijn eigen blog bezocht mijn blog de afgelopen maand via hun smarpthone. De website van One4Marketing wordt door ongeveer …% van de websitebezoekers via een mobiele device bekeken.
Om de websitebezoeker ook via hun mobiele device zo goed mogelijk van dienst te zijn, is het van groot belang je website te optimaliseren voor alle devices. Een website die er gewoon goed uit ziet als je hem bekijkt via je laptop, zal er in veel gevallen heel anders en rommelig uitzien op mobiele devices.
Via HubSpot kun je zelf een mobiele versie van je website ontwikkelen. Zo kun je ervoor kiezen om bepaalde opties die wel op de website staan weg te laten op de mobiele versie of zelfs een heel nieuw template ontwikkelen waardoor mobiel gebruik van de website ineens een stuk gemakkelijker wordt.
Wat je ook heel veel ziet op een mobiele versie, is een mobiel menu. Dit wordt vaak weergegeven in de vorm van drie onder elkaar staande streepjes. Klik je hierop, dan krijg je een uitrolbaar menu, wat de navigatie door de website heel makkelijk maakt.
Wat onmisbaar is op een mobiele versie van een website, is een klikbaar telefoonnummer. Als de bezoeker naar de Contactpagina gaat, kan hij direct op het telefoonnummer klikken en wordt er direct naar het desbetreffende telefoonnummer gebeld.
Je kunt er ook voor kiezen om je bestaande website “responsive” te maken. Dit betekent dat je niet per se een heel nieuw mobiel template hoeft te ontwikkelen, maar slechts een aantal aanpassingen doorvoert, waardoor de website er ook op smartphones en tablets goed uit ziet.
Als je de mobiele versie van de site af hebt, of de website responsive hebt gemaakt, vergeet dan niet om deze versies uitgebreid te testen. Test de mobiele versies op verschillende devices en houd er rekening mee dat een website er op een Android toestel er heel anders uit kan zien dan op een iPhone.
Heb jij al een mobiele versie of responsive design van je website?