Hoe komt het dan toch dat ieder jaar weer de top 2000 zo’n succes is?
Vanuit een inboundmarketingperspectief gezien, zijn dit de puntjes waar nog wat van geleerd kan worden:
De top2000 is natuurlijk de lijst met de 2000 beste nummers allertijden en juist dit maakt dat het relevant is voor vrijwel iedereen. Er staan zowel nummers uit de jaren ‘50, ‘60, ‘70, ‘80, ’90 als nummers van nu in. Dit betekent dat iedereen wel herinneringen heeft aan bepaalde nummers die in de lijst voorkomen en maakt ook dat mensen meer geneigd zijn om hun eigen favoriete nummers omhoog te stemmen in de lijst.
Deze week, van 20 tot en met 27 november, is het stemweek voor de top 2000. Iedereen kan zijn stem uitbrengen op zijn of haar favoriete songs en meewerken aan de lijst. Daarbij kun je ook jouw keuzes delen met je vrienden op social media om zo hen te stimuleren ook hun stem uit te brengen. Zo word je interactief betrokken in het samenstellen van de top 2000. Je wordt niet alleen meegenomen in het stemproces, maar helpt ook mee aan de marketing van de top 2000 wanneer je je lijst deelt. Hierdoor voel je je op twee manieren meer betrokken bij de lijst en bij de radiozender.
NPO Radio 2 kiest naast radio-uitzendingen voor een interessante mix van media waarmee de top 2000 wordt gepromoot. Zo kun je nu je persoonlijke keuzes delen op social media, maar komen er ook televisiereclames voorbij en is er natuurlijk de combinatie met het televisieprogramma “de top 2000 a gogo” en het concert “helden van de top 2000”. Door deze verschillende media weten de marketeers vrijwel zeker dat heel Nederland bereikt wordt. Ook verschilt de mediakeuze per periode. Zo ligt nu voornamelijk de focus op social media, terwijl wanneer de top 2000 wordt uitgezonden, de focus meer ligt op de radio en televisie, en dan komt de social media bijwerking vanzelf. Sinds 2011 wordt er ook een jaarlijkse editie van het top 2000 magazine uitgebracht, met daarin de gehele lijst, op de dag dat de lijst bekend wordt gemaakt. Mensen kunnen dan ook prijzen winnen, en worden dus weer door een nieuw medium betrokken bij de top 2000.
Naast mensen die de lijst promoten op social media, zijn er ook andere radiozenders die refereren naar de top 2000 in hun programma. Zo heeft het nummer Avond van Boudewijn de Groot in 2005 bovenaan de lijst gestaan op nummer 1, doordat een dj van 3FM geopperd had dat het leuk zou zijn om met zijn allen eens op dat nummer te stemmen dan op Bohemian Rhapsody. De twee jaar daarvoor had het nummer ook al wel in de top 10 gestaan, maar was het nog niet echt een speler om de eerste plaats. Zo zie je wat een referral als dit door een concurrent kan doen voor jouw eigen marketing. Binnen de inbound marketing is dit ook wat je uiteindelijk wilt bereiken met referrals van andere websites.
Naast al deze verschillende manieren van marketing heeft de top 2000 natuurlijk ook al door de jaren heen best wel veel naamsbekendheid gekregen. Sinds 1999 wordt het al uitgezonden in de tijd tussen kerst en oud en nieuw, waarin veel Nederlanders (gedeeltelijk) vrij zijn. Je zult waarschijnlijk weinig mensen weten te noemen die nog nooit van de top 2000 hebben gehoord. Doordat zoveel mensen actief betrokken worden, wordt ook het deel wat niet actief met de lijst bezig is toch blootgesteld aan de top 2000; waardoor de naamsbekendheid elk jaar alleen maar groter wordt. Bekend zijn is misschien dus nog wel het grootste marketingsucces van de top 2000.