Marieke Heesakkers noemde het laatst al op Next Marketing 2015: met inbound marketing bereik je niet alleen je externe doelgroepen, maar ook intern bereik je er meer mee dan je denkt! Zo noemde zij al dat inbound marketing heeft bijgedragen aan een gezamenlijke trots en een echt "wij-gevoel" binnen het bedrijf.
Het mooie van inbound marketing is dat niet alleen de marketing medewerkers ermee bezig zijn, maar dat alle medewerkers betrokken worden, doordat je ook hun expertise nodig hebt voor je content. Zo raakt iedereen meer betrokken bij het bedrijf en worden al je medewerkers echte ambassadeurs. Samen werken ze aan een gezamenlijk doel, namelijk het optimaliseren van je marketing en het creëren van mooie relevante content.
Dit betekent echter wel dat je een ware cultuurverandering ondergaat binnen je bedrijf. In het begin kan dat - zoals bij elke verandering - leiden tot enige weerstand van je medewerkers. Niet iedereen zal meteen staan te springen om elke dag een blog te schrijven. Het mooie is dat dat ook helemaal niet nodig is. In eerste instantie vraag je de mensen die er wel wat voor voelen om bij te dragen aan de content. Zij zullen zich trots voelen zodra hun eerste bijdrage online staat met hun naam erbij. Dit werkt dan aanstekelijk voor andere medewerkers om ook te helpen met het genereren van nieuwe content. Mochten er nog sceptici bij zitten, probeer dan één van deze tips om ze toch aan het bloggen te krijgen.
Misschien denk je bij jezelf: "Wat is het effect op de verschillende afdelingen binnen mijn organisatie?" en "is het niet alleen een marketingaanpassing?". Het antwoord is: nee, het heeft effect op al je afdelingen. En wel de volgende:
De interne effecten die Marieke ook al noemde waren positief, en ik denk dat dat voor vrijwel alle organisaties die inbound marketing toe gaan passen geldt. In eerste instantie kan de verandering wat onrust veroorzaken, zoals dat bij elke verandering gaat, maar uiteindelijk zullen de medewerkers de positieve effecten ervan inzien.
Ik speel al een tijdje met het idee om een e-book te schrijven over de effecten van inbound marketing binnen organisaties. Dit dan in meer detail dan de korte uitleg in deze blog. Mocht je input of suggesties hebben, of graag bepaalde vragen hierover beantwoord willen zien, reageer dan op deze blog, zodat ik het mee kan nemen in mijn voorbereidingen!