Eén op de tien Nederlanders is dagelijks online, het aantal e-shoppers neemt jaarlijks toe en 78 procent van de huishoudens kan via zijn telefoon het internet op (bron: CBS). Geen wonder dat Google 21 april 2015 op de proppen kwam met de mobile-friendly update, waarbij de focus lag op responsive design en de toegankelijkheid van je website voor mobiele apparaten.
Met die update is het echter niet gedaan. De ontwikkelingen staan allesbehalve stil. Google werkt keihard aan zijn doel om wereldwijde informatie toegankelijk te maken voor iedereen - het liefst met een ultieme gebruikerservaring. Onderdeel daarvan is een persoonlijke benadering.
Google richt zich op het ontwikkelen van steeds slimmere algoritmes, waarbij de gebruiker gepersonaliseerde informatie krijgt voorgeschoteld - gebaseerd op gewoontes, behoeftes en (vertoond) zoekgedrag. Denk: liquid content, maar dan in de vorm van een persoonlijke assistent die je door en door kent en altijd voor je klaarstaat.
Deze zogenaamde Artificial Intelligence (AI) - de doorontwikkeling van intelligente computers, zodat deze werken en reageren als mensen - wordt onder meer gebruikt voor spraakherkenning, Google ‘Now-on-Tap’ en IBM's Watson.
Op het Google-blog Inside Search beschrijft Google hoe ze de eerste stapjes zetten in de richting van het begrijpen en beantwoorden van vragen met voice search in 2008 en de Knowledge Graph in 2012. Vragen als: 'Waarom is de lucht blauw?' en 'Hoe oud is Madonna?' zijn redelijk basale vragen die Google via voice search eenvoudig weet te beantwoorden.
Sinds de introductie van de Knowledge Graph zijn we enkele jaren verder en Google heeft niet stilgezeten. Op Inside Search laat Google weten 'te zijn opgegroeid'. Voice search is in staat veel complexere vraagstukken te beantwoorden, omdat ze je vraag nu oprecht begrijpt. Daarbij presenteerde Google afgelopen maandag 16 november drie doorbraken in voice search:
Hoewel Menno Hordijk verwacht dat niemand Google Search meer gebruikt in 2020, leven we vandaag de dag nog steeds in 2015. Het is daarom niet alleen de vraag hoe we ons kunnen voorbereiden op een toekomst zonder Google Search, maar vooral hoe we het beste kunnen halen uit bovenstaande veranderingen. De optimalisatie van voice search biedt namelijk kansen voor je positionering en zichtbaarheid als kennisleider.
Door het beantwoorden van complexe vragen benadrukt Google voor de zoveelste keer het belang van relevante content. Weeg daarom ieder woord op een gouden schaaltje en steek tijd in degelijk research. Complexere vraagstukken geven ook ruimte voor uitgebreide, specifieke antwoorden. Zo komt de relevantie van longtail om de hoek kijken.
Shorttailzoekwoorden zijn 'brede' zoekopdrachten waarop je gevonden wilt worden. Werk je voor een ICT-bedrijf, dan is dat 'ICT'. Verkoop je televisies, dan kies je zeer waarschijnlijk 'televisie'. Maar in de zoekresultaten heb je met deze termen niet zomaar een plekje veroverd, omdat je concurreert met vele partijen.
Omdat het bij de meeste shorttailzoekopdrachten dringen geblazen is; kies je voor een kleinere markt, waar je wel uitblinkt. Vind de juiste niche en wees specifiek. Coolblue is er groot mee geworden!
Bij longtailtermen draait het, in tegenstelling tot shorttail, niet om kwantiteit; maar om kwaliteit. Met het gebruik van longtail filter je relevante leads eruit. Om bij de televisieverkoper te blijven: iemand die je website binnenkomt op de term 'Philips 40PUK6400' heeft zijn huiswerk al gedaan en is een kwalitatieve lead. Wees bij je longtailstrategie dus vooral niet bang om je diensten en producten zo specifiek mogelijk te benoemen in paginatitels en content.
Zin om aan de slag te gaan?