Wat voor data kan je dan precies bekijken? En wat heb je er aan?
Allereerst kun je het aantal sessies zien. Dit geeft je een idee van hoe goed je website eigenlijk presteert. Je kunt dit ook per pagina zien, zodat je een indicatie krijgt welke pagina’s het nou eigenlijk goed doen en welke minder. Het aantal sessies is eigenlijk het meest globale overzicht wat je krijgt van Google, maar het zegt verder weinig over de details van je website.
Dit geeft weer welke pagina’s het meest populair zijn en hoe lang de bezoeker gemiddeld op deze pagina’s blijft kijken. Nu zegt de duur van het bezoek misschien niet zoveel, aangezien de ene pagina nou eenmaal meer informatie bevat dan de andere pagina. Toch kan het je wel wat vertellen wanneer je pagina’s hebt met veel informatie waar de gemiddelde duur vrij kort is. Dit kan betekenen dat mensen snel uitgekeken zijn en de pagina dus niet goed de aandacht vasthoudt. Ook kan het een indicatie zijn dat er iets mis is met de pagina, waardoor de informatie niet goed wordt weergegeven.
Dit is een belangrijk gegeven voor als je bezoekers wilt omzetten in leads, want terugkomende bezoekers zijn al eerder op je website geweest en willen dus nog meer informatie over jou hebben. Het aantal terugkomende bezoekers zegt dus iets over de werking van jouw marketing funnel, die je bezoekers om zou moeten zetten in leads. Je kunt je bezoekers door middel van leadscoring punten toekennen om te bepalen wanneer het sales qualified leads zijn.
Dit kan je helpen bij het vinden van “rotte” pagina’s. De bouncerate vertelt je namelijk wanneer jouw bezoekers je website verlaten. Als je merkt dat de bouncerate van bepaalde pagina’s heel hoog is, dan is er misschien iets mis met die pagina. Je kunt dit dan aanpassen om te zorgen dat de bouncerate geminimaliseerd wordt.
Naast informatie over je webpagina’s kun je ook informatie terugvinden over jouw bezoekers zelf. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe oud ze zijn, welk geslacht ze hebben. Ook kun je zien welke taal ze spreken en uit welk land ze komen. Daarnaast geeft Google Analytics je ook een beeld van hun interesses, welke browser ze gebruiken en welk apparaat ze gebruiken om jouw website te bezoeken. Je kunt zelfs custom variabelen instellen, specifiek gericht op wat jij te weten wilt komen over jouw bezoekers. Dit geeft je input voor buyer persona’s en zorgt ervoor dat jij je content beter kunt afstemmen op jouw publiek.
Google geeft je ook informatie over hoe je bezoekers nou eigenlijk op jouw website terecht zijn gekomen. Is dit door organic searches? Paid search? Referrals vanaf andere websites? Of misschien wel gewoon direct doordat ze jouw URL intikken. Dit geeft je weer inzichten die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren.
Google Adwords is weer een extra feature die je laat adverteren binnen Google, maar die ook vooral weergeeft welke keywords goed werken voor jouw website. Je kunt met deze tool bijvoorbeeld ook checken hoe populair bepaalde keywords zijn om te bepalen of jij die keywords wilt gebruiken. Dit is weer handig voor je content strategie.
Google Analytics kan je nog veel meer vertellen over jouw website. Je kunt experimentjes erin bouwen die je een A/B test laten doen van je pagina’s om te zien welke het beste is. Je kunt informatie krijgen over je conversies. Het helpt je met je SEO.
Maar er zitten ook een aantal haken en ogen aan. Zo worden de servers eens in de paar uur geupdated en is de meest recente data dus niet altijd betrouwbaar. Ook kom je weinig te weten over de motivatie waarom mensen naar jouw website komen. Hiervoor heb je dus aanvullende formuliertjes nodig om jouw bezoekers beter te leren kennen. Toch kan Google Analytics je van heel veel data voorzien die jouw website helpt te optimaliseren. Ik zou zeggen, experimenteer er dus vooral op los!
Heb jij nog tips voor het gebruik van Google Analytics? Stuur ze in een reactie.