Dat contentmarketing de laatste jaren enorm populair is geworden, zal ik je hoogstwaarschijnlijk niet meer hoeven te vertellen. Deze grote populariteit resulteert echter lang niet altijd in goede content. Een groot deel van de content die je online tegenkomt bereikt niet het doel wat het had moeten bereiken. Dit kan met verschillende dingen te maken hebben: een organisatie komt nog altijd te opdringerig over door reclame te maken, onvoldoende kennis over content- of inbound marketing, of de juiste sociale kanalen voor verspreiden worden niet (voldoende) benut. Voordat je als bedrijf écht goede content wilt creëren, moet je over een stevige basis beschikken. Waar deze basis uit bestaat, licht ik toe in dit blogartikel.
Contentmarketing is zó snel in populariteit gestegen, dat ik me goed kan voorstellen dat lang niet iedereen even goed weet wat het nu precies inhoudt. Doordat er inmiddels zo ontzettend veel content online te vinden is, kan het soms lastig zijn om uit te vinden wat nu wel en niet kloppende informatie is. Heb je de opdracht gekregen van je baas om ‘iets met content’ te gaan doen en moet je zelf uitzoeken hoe dit allemaal in elkaar zit? Dan heb je nog een aardig ingewikkelde opdracht gekregen. Als je niet 100% zeker bent van je kennis over deze marketingstrategie, zorg dan dat je jezelf hiervan op de hoogte brengt. Neem eens een kijkje op onze website, hier is volgende te vinden over inbound marketing en alles wat erbij komt kijken.
Niet alleen de kennis van inbound marketing is essentieel, ook de kennis over je eigen bedrijf en de strategie die wordt gehanteerd moet je goed kennen. Dat klinkt misschien stom: je weet toch wel voor welk bedrijf je werkt? Dat zal ongetwijfeld. Toch is lang niet overal bij elke werknemer op de werkvloer bekend wat nu precies de strategie van het bedrijf is vanuit welke visie te werk wordt gegaan. Het is echter belangrijk dat je dit goed in je hoofd hebt zitten, dit helpt namelijk bij het creëren van meer overtuiging in de content die je gaat produceren. Dat kan soms duidelijk en letterlijk zichtbaar zijn, maar ook tussen de regels door kunnen lezers aanvoelen vanuit welke strategie je een onderwerp of product onder de aandacht wilt brengen. De overtuiging is waar je het van moet hebben bij deze pull marketingstrategie, het is de bedoeling dat je jouw doelgroep bereikt, van kennis voorziet en overtuigt zónder schreeuwerige reclamepraatjes.
Sociale media zijn hiernaast toch echt onmisbaar, het is de ideale manier om je content de verspreiden. Je kunt focussen op jouw doelgroep, goed laten zien wat je wilt zeggen door foto’s of video’s toe te voegen in je promotiebericht en je kunt interacteren met je lezers.
Zoek de sociale netwerken uit die op jouw bedrijf van toepassing zijn, laat de voor jou niet-relevante netwerken links liggen. Weten welke sociale netwerken relevant zijn voor jouw bedrijf? Lees er meer over in mijn eerdere blog: Op welke sociale netwerken bevinden jouw klanten zich?
Tot slot zijn een perfecte spelling en een goed verzorgde lay-out de twee afmakers die jouw content tot goede content maken. Niets is slordiger dan spelfouten, desondanks overkomt het iedereen wel eens. Ik ben zelf ook guilty, in een van mijn eerdere blogs die ik schreef voor One4Marketing wees een lezer mij er via een reactie op dat ik een spelfoutje had gemaakt. En dat terwijl ik eigenlijk dacht altijd foutloos te schrijven en al mijn teksten goed te checken. Zo zie je maar, zo’n foutje maak je soms onbewust. Daarom is het verstandig om altijd een tweede lezer in te schakelen, die jouw tekst even controleert voordat het online gaat. Geen beschikking over een tweede lezer? Hamer er dan op bij jezelf dat je al jouw content altijd tenminste een keer checkt voordat je het publiceert.
Lay-out noem ik nu als laatste, desondanks is het in wezen het eerste wat mensen zien wanneer ze jouw content zien. Of het nu op sociale media, je website of in e-mail is. Je raadt het al, de lay-out is dus ontzettend belangrijk. Niet alleen die van je blog of andere vorm van content, ook van de plaats waar je deze publiceert. Je blog moet dus bijvoorbeeld mooi passen bij je website. Heeft de website een strakke zakelijke lay-out, laat deze stijl dan ook terug komen in je blog. Lees verder over consistente merkbeleving in al je online kanalen.
Zorg er verder altijd voor dat je content er netjes en verzorgd uit ziet, dat je voldoende visuele aspecten erin verwerkt, en dat het lekker wegleest.
Met de bovenstaande punten kom je een heel eind en kun je zo aan de slag met contentcreatie. Welke ingrediënten zijn terug te vinden in jouw basis?