Dit is een gastblog door: Estelle van Laar en Christie van den Berg.
Social media speelt steeds meer een rol in het dagelijks leven. Bijna de hele wereld gebruikt tegenwoordig social media. Ook voor bedrijven wordt deze media steeds belangrijker. Het is een perfect platform om gezien te worden, maar bepaalde kennis hiervan is noodzakelijk. Post je teveel ben je ongeloofwaardig, post je te weinig dan krijg je geen aandacht. Een post dient interessant te zijn voor je doelgroep. Hoe krijg je nu de goede aandacht die je bedrijf verdiend? Op http://www.digitalinformationworld.com/2013/07/16-things-you-should-do-on-social-media.html hebben ze do's en don'ts voor je opgezocht:
Een goede keus maken tussen sociale platforms wordt steeds moeilijker. Er komt een steeds groter aanbod. Welke trend moet je volgen en welke niet? En op welk platform zet je welke informatie? Op digitalinformationworld.com hebben ze de belangrijkste sociale platforms op een rijtje gezet:
Heb je al een keuze gemaakt binnen het social media aanbod? Lees dan hier 6 tips om jouw social media te optimaliseren: http://www.one4marketing.nl/blog/6-tips-om-je-social-media-te-optimaliseren
Het is belangrijk dat je je niet blindstaart op de bekende grote sociale media platforms. Het heeft soms meer effect om iets op te zoeken wat nieuw is en daar aandacht mee te trekken. Kijk vooral naar wat je doelgroep doet. Is jou doelgroep een groep die alles uitprobeert dan moet je echt de nieuwe trends uitproberen. We hebben wat trends op een rijtje gezet die daarbij kunnen helpen:
We zijn steeds vaker actief op sociale media op smartphones. Doordat mensen op hun smartphone vaak ingelogd zijn bij Google of Facebook kan je gerichtere informatie opzoeken van je potentiële klanten.
Dit is een trend die niet voor de hand ligt maar juist heel erg bruikbaar kan zijn. Door video en audio krijg je meer betrokkenheid bij je volgers. Vloggen wordt steeds populairder. Vloggen is bloggen via filmpjes. Dit is niet alleen voor jongeren! Bekende vloggers schuiven aan tafel bij onder andere "De wereld draait door" en "RTL Late night." Met tekst en beeld kun je veel aandacht krijgen.
Redenen om zelf te gaan vloggen:
1. Mensen krijgen een beeld van je bedrijf.
2. Nieuwe kanalen, via youtube kun je mensen naar je website doorsturen. Je verhoogt hiermee dus de vindbaarheid van je website.
3. Hoe meer informatie je geeft met verschillende media, hoe meer jij als expert wordt gezien.
4. Potentiële klanten vertrouwen je meer omdat ze je kunnen zien en horen.
5. Hogere posities in de zoekmachines
Mensen delen informatie omdat deze informatie bruikbaar is voor de ontvanger. Delen naar whatsapp wordt steeds belangrijker. Opmerkelijke post of filmpjes kunnen in een paar minuten de hele wereld over gedeeld worden. Misschien ook wel het nieuws van jou bedrijf. Wel moet je rekening houden dat er ook negatieve informatie razendsnel gedeeld wordt. Het imago van je bedrijf wordt bepaald door ervaringen van klanten met jouw bedrijf.
Facebook is niet het belangrijkste social medium. Ook via andere media kun je betrokken worden bij je klanten. Vooral de focus op visuele content wordt populair. Hierbij denken we niet alleen aan het platform Youtube maar ook andere kanalen zoals Vine, Instagram en Pinterest. Pinterest is een nieuwer populair platform. Pinterest gebruiken mensen om hun favoriete merk te volgen of om inspiratie op te doen.
Het is slim om verschillende media te gebruiken voor je marketing. Het is handig om de verschillende media met elkaar in contact te brengen. Via verschillende sociale media kunnen dan mensen op je website komen. Op de website kunnen zij gerichtere informatie vinden.