Als ik een blik werp op een aantal nieuwsbrieven die ik de afgelopen dagen per email heb ontvangen, valt het mij op dat er behoorlijk wat variatie bestaat in de begroeting alleen al. Van ‘Geachte mevrouw/meneer Leppers’, tot ‘Beste Anneloes’ of ‘Hoi Anneloes’. Best uiteenlopend, vind ik eigenlijk. ‘Geachte’ vind ik maar zakelijk en officieel klinken, ‘beste’ klinkt mij al iets lekkerder en persoonlijker in de oren.
Het hangt natuurlijk af van het bedrijf en de persoon waarmee je te maken hebt. Gaat het nu eenmaal om serieuze, zakelijke, officiële onderwerpen, dan is ‘geachte’ misschien wel helemaal niet zo verkeerd. Maar voor veel bedrijven hoeft dat tegenwoordig niet meer zo. Bedrijven doen duidelijk hun best om meer modern, jong en energiek over te komen. Daar komt bij dat sociale media bijdragen aan meer persoonlijkheid: bedrijven kunnen gemakkelijk met klanten in contact komen en andersom. Deze verandering kan - of moet misschien wel – ook worden doorgevoerd in emailmarketing. Zeg nou zelf, het zou vreemd zijn wanneer een bedrijf je op Facebook of Twitter je op de meest persoonlijke manier aanspreekt, en via email stijf blijft bij het oude.
Mijn punt is dus eigenlijk dat je als bedrijf de volgende punten gewoon duidelijk voor ogen moet hebben: Wie of wat ben ik? Met welke mensen heb ik te maken? Hoe wil ik overkomen?
Als je dit soort vragen beantwoordt, kom je er snel genoeg achter welke mate van persoonlijkheid op jouw bedrijf van toepassing is, en welke manier van het onderhouden van contacten daarmee aansluit bij de behoeften van de doelgroep.
Veel bedrijven hebben de gewoonte om als ze iets veranderen, dit gewoon door te voeren zonder iemand daarvan op de hoogte te brengen. Komt er een ander type informatie in je nieuwsbrief te staan? Gaat de nieuwsbrief in plaats van één keer per week, twee keer per week verstuurd worden? Worden acties en aanbiedingen losgekoppeld van de nieuwsbrief? Zulk soort veranderingen moet je altijd duidelijk communiceren naar je klanten. Zo voorkom je dat ze – onaangenaam – verrast worden. Misschien willen jouw klanten niet twee keer per week mail, of willen ze alleen de aanbiedingen en niet de nieuwbrief. Gaat er iets veranderen? Breng eerst de ontvangers op de hoogte, en geef hen indien mogelijk de kans om hun voorkeuren opnieuw in te stellen.
De mogelijkheid om af te melden van een nieuwsbrief of iets dergelijks is echt verplicht. Hoe je dit vervolgens invult, is natuurlijk aan de bedrijven zelf. Wanneer mensen zich willen afmelden, is dit je allerlaatste kans om nog iets goed te maken en toch nog de juiste interesse te wekken. Probeer voor de laatste keer om klanten en ontvangers eraan te herinneren waarom ze zich ook alweer hadden aangemeld en wie weet overtuig je ze toch nog om niet helemaal te verdwijnen. Maar, wees hierbij voorzichtig en vooral niet te opdringerig.
Wat ik ook steeds vaker tegenkom, is dat als ik mij ergens afmeld, ik de vraag voorgeschoteld krijg wat de reden is waarom ik iets niet meer wil ontvangen. Deze informatie helpt bedrijven meer inzicht krijgen in de redenen waarom klanten zich afmelden, en op welke punten zij vervolgens hun emailmarketing kunnen verbeteren.
Jezelf onderscheiden van anderen. Ook bij emailmarketing is dit aan de orde. Stel je eens voor hoe de gemiddelde inbox eruit ziet. Waarschijnlijk per dag meerdere vormen van e-mailmarketing afkomstig van verschillende bedrijven. Zie daar maar eens tussen op te vallen. Je moet de aandacht zien te trekken in het onderwerp van je e-mail, en als je het geluk hebt dat jouw mail geopend wordt, dan is ook de eerste alinea ontzettend belangrijk. De aandacht kun je trekken met een enorm goede aanbieding of actie, maar ook door iets herkenbaars te vermelden. Mensen zijn daar gevoelig voor.
Zo kreeg ik bijvoorbeeld gisteren een mail van Bol.com, waarbij in de titel al iets stond van ‘tweedehands studieboeken gezocht’. Ik heb al eens eerder boeken verkocht via bol.com, en waarschijnlijk dachten ze daar: een nieuw studiejaar is weer begonnen, misschien heeft Anneloes wel weer wat boeken die ze niet meer nodig heeft en kan verkopen. En ja hoor, dat had ik. Dit mailtje heeft me dus toch geholpen, alleen omdat de titel al zo duidelijk en aansprekend was voor mij. Dus, zoek een aantal typerende kenmerken van jouw doelgroep, en verwerk deze in de titel en inleidende tekst van jouw email. Meer tips voor een goede nieuwsbrieg? Lees dan het blog van Driek: 4 tips voor een email nieuwsbrief, die wel worden gelezen.
Meer weten over succesvolle e-mailmarketing? Download dan gratis ons e-book.