Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Elke marketeer zou inbound marketing moeten omarmen

Geschreven door One4marketing | 21 september 2017

Inbound marketing bestaat al heel wat jaren. Toch zijn veel bedrijven er nog niet mee bezig. Ook in het onderwijs is er weinig tot geen ruimte voor. En dat is raar. Want of je het nu volledig implementeert of deels: de manier van denken is voor iedere marketeer relevant.

Wat is inbound marketing precies?

Bij de inbound manier van denken draait het om de klant. Of, om nog specifieker te zijn, gaat het om de mens die mogelijkerwijs klant wordt. Hij of zij is niet alleen een nummer, een regel in je database of een lead. Nee, juist en vooral een mensEen mens met karakter, met behoeftes en met een verhaal. Juist de aandacht voor die menselijke kant maakt deze vorm van marketing zo anders.

Het inbound proces

Uiteindelijk draait het natuurlijk nog steeds om het aantrekken van klanten. Maar dan wel door de persoon echt te helpen, zodat hij klant wordt omdat jij relevant bent voor hem. Om dit te bereiken doorloop jij samen met de klant een proces. Het is niet alleen een inbound marketing proces, maar ook een inbound sales proces. Je werkt als marketingafdeling dus in nauwe samenwerking met de salesafdeling. Die samenwerking is heel erg belangrijk. Want alleen dan wordt er ook goed omgegaan met de leads die jij als marketeer binnenhaalt.

Het is jouw taak om door relevante content bezoekers te trekken. Een deel van deze bezoekers laten hun gegevens achter. Daarmee zijn ze leads geworden. Vanaf nu neemt de sales afdeling het eigenlijk over: zij nemen contact op om te ontdekken waar die persoon mee zit. Zo hoop je achter de pijnpunten te komen en daar een oplossing voor te bieden. Als een bezoeker zo klant is geworden is er nog een laatste stap: ‘delight’: maak de klant blij zodat hij een promotor wordt.

Persona's: wie spreek je aan?

Het is al met al dus heel belangrijk om te weten wie de persoon is die je wilt aanspreken. Want zonder die kennis spreek je de verkeerde mensen aan op de verkeerde plekken en tijdstippen. Probeer je daarom goed te verdiepen in jouw doelgroep. Een goede manier hiervoor is het maken van buyer persona's. Dat zijn profielschetsen van jouw ideale klant: die wil je maar wat graag aanspreken, toch?

Hulp nodig om een persona te maken? Download dan ons e-book over buyer persona's.

Schrijf relevante content

Het gaat dus om relevant zijn voor de (potentiële) klant. Daarvoor is het niet genoeg dat je scherp hebt wie dat is. Want ook de manier waarop je hem of haar gaat bereiken is heel belangrijk. Waar kan je hem vinden? Wat wil hij op dat moment weten? Het is dus niet een kwestie van in het wilde weg schrijven, maar het gaat om relevante content creëren voor jouw persona.

Waarom is inbound marketing belangrijk?

Wat maakt nu dat de inbound manier van denken zo belangrijk is voor iedere marketeer? Volgens mij zijn daar uiteindelijk twee redenen voor: je bent én behulpzaam én relevant.

Behulpzaam

Gedurende het hele inbound proces ben je behulpzaam richting je bezoekers, leads, klanten en promotors. Je helpt ze eerst door relevante content te bieden, waardoor ze jou bezoeken. Daarna biedt je ze nog betere en uitgebreidere informatie. In ruil daarvoor krijg je hun contactgegevens.

Maar ook als je jouw lead overdraagt aan sales gaan zij door met helpen. Want doordat sales weet welke informatie de lead al gekregen heeft, kunnen ze in het eerste telefoongesprek weer hun hulp aanbieden. Is iemand geïnteresseerd in landingspagina's? Geef hem dan bijvoorbeeld tips over zijn landingspagina. Probeer een band op te bouwen en zo langzaam toe te werken naar zijn pijnpunten. Pas als je daarachter bent, weet je of je ook daadwerkelijk iets kunt verkopen.

Relevant

Om behulpzaam te zijn moet je natuurlijk ook relevant zijn. Als jij met niet relevante informatie aankomt, verlies je iets van het opgebouwde krediet. Voorkom dat een persoon gaat denken: 'bah, dat bedrijf leek zo behulpzaam, maar ze proberen toch weer hun verhaal door mijn strot te duwen.'

Relevantie zit in de kleine dingen. Maak content over onderwerpen die aansluiten bij je doelgroep. Gebruik hiervoor je buyer persona's en vergeet de vragen niet die ze hebben tijdens hun buyers journey. Breng deze content naar je doelgroep op plekken waar zij ook zijn. En breng de content op het juiste moment.

   Iedereen wordt blij van relevante en behulpzame content op het   juiste moment.

Als jij relevante, behulpzame content op de juiste tijd aan de juiste persoon geeft wordt iedereen daar blij van. De bezoeker omdat hij geholpen is en jij omdat iemand een goed gevoel heeft gekregen bij jouw bedrijf en misschien wel klant wordt.

Inbound marketing is dus een andere manier van denken. Een persoon wordt niet gestoord door een hard schreeuwend bedrijf dat vraagt om zijn aandacht, maar door een vriendelijk bedrijf dat met hem meedenkt. Daardoor val je op als bedrijf en zal men je waarderen.