Het zat er al een tijdje aan te komen; jullie website was aan vernieuwing toe. Na onderzoek te hebben gedaan over het bouwen van nieuwe websites, werd je aandacht getrokken door HubSpot. Want waar jij voorheen dacht dat HubSpot alleen een sales, marketing en service automation op een gratis CRM was, kwam je er nu achter dat er een uitgebreid CMS bij zat. Om jou wat meer duidelijkheid te geven over het bouwen van websites in HubSpot, schreven we voor jou dit blog.
Wil je weten of het eenvoudig is om een website te bouwen met HubSpot? Wanneer je een bedrijf bent gestart of een product hebt gelanceerd, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk je product of dienst verkopen. Om iets te kunnen verkopen moeten klanten eerst weten dat je bestaat, en dan moeten ze je wel kunnen vinden. Voor de vindbaarheid is een website dan onmisbaar, en veel ondernemers kiezen ervoor om hun website te bouwen met HubSpot.
Als bedrijf ben je continue op zoek naar nieuwe klanten, of leads zoals dat in vakjargon heet. Een leadgenererende website speelt hierin een belangrijke rol. Een website is tegenwoordig namelijk zó veel meer dan een online visitekaartje. Een goede website gaat niet over jou als ondernemer of de organisatie, maar hoe jij het leven van jouw doelgroep gemakkelijker maakt. Door een innovatief product te lanceren dat je klant efficiënter laat werken, een nieuwe dienst die honderden euro’s bespaart of een unieke methode die jouw klanten succesvol maakt in een specifiek vakgebied.
Wanneer je precies weet wat de doelen, behoeftes, verlangens, pijnpunten, belemmeringen en frustraties van je doelgroep zijn kun je hier op de juiste manier op inspelen en transformeer je jouw online visitekaartje in een ‘mean, lean marketingmachine’ met een continue stroom aan leads.
Hubspot is een aanbieder van een online softwarepakket waarmee je eenvoudig een website kunt aanpassen of een blog kunt bouwen. De software is ontworpen om heel toegankelijk te zijn, dus je hoeft geen developer te zijn om met Hubspot aan de slag te gaan. In het softwarepakket zitten handige gratis tools zoals een CRM-systeem, een marketing hub met tools om je klanten te bereiken, een sales hub om inzicht te krijgen in je verkopen en een service hub om je te helpen met het beter communiceren naar klanten.
Er wordt gekscherend gezegd dat als je weet hoe je een muis moet vasthouden en iets kan aanklikken en verslepen, dat je een Hubspot website kunt aanpassen. Om te beginnen kies je eerst één van de kant- en klare modules, die voor jou op maat zijn ontworpen en vul je ze eenvoudig met je eigen content. Denk bijvoorbeeld aan een email module met een email formulier, een module om een blogpost te maken en een payment module o m te kunnen betalen. Deze ‘drag and drop’ modules kun je verslepen op je webpagina zodat je meteen ziet hoe het eruit gaat zien. De module structuur maakt het erg makkelijk om aanpassingen te doen aan je website in HubSpot.
Voordat je begint een website te bouwen met HubSpot, moet je een plan maken. Je moet bedenken wat het doel is van je website, wat er voor content op moet komen en wat voor functionaliteiten het moet hebben. Je selecteert dan de Hubspot modules die je nodig hebt en sleept ze naar de goede plek op je website. Vervolgens ga je de content creëren die je nodig hebt, zoals de teksten en de foto’s. Nadat je content klaar is importeer je het in de juiste module en als het nodig is kun je de modules nog verplaatsen of andere modules toevoegen.
Hubspot heeft allerlei handige tools waarmee het genereren van leads en het analyseren van je verkopen nog eenvoudiger wordt. De software geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om eenvoudig workflows te automatiseren. Je geeft hierin aan welke vervolgactie er automatisch moet plaatsvinden als een bezoeker iets doet op je website. Omdat je deze acties niet meer handmatig hoeft op te volgen scheelt het je enorm veel tijd. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over updates en de beveiliging van je website, want daar zorgt Hubspot voor. Om je vindbaarheid te vergroten heeft het softwarepakket een ingebouwde service die je aanbevelingen geeft om je SEO te verbeteren.
Een gemiddeld bedrijf gebruikt tientallen marketingtools om potentiële klanten te bereiken. Het is onmogelijk om al deze tools met hun eigen specialisme te vervangen door één enkel ander product. Daarom heeft Hubspot het heel eenvoudig gemaakt om koppelingen te maken met andere bestaande tools zoals bijvoorbeeld Mailchimp, Facebook, eWebinar, Salesforce en SurveyMonkey. Je kunt bij Hubspot op de integratiepagina zien welke tools er allemaal gekoppeld kunnen worden. En heb je zelf een tool ontwikkeld? Dan kun je via de OpenAPI van Hubspot je tool koppelen aan de website.
Je website heeft een adres of een url nodig, net zoals ieder gebouw een adres heeft. Voordat je je website lanceert moet je daarom eerst een passende domeinnaam claimen. Je kijkt of de door jou gekozen domeinnaam nog vrij is en als dat zo is claim je de domeinnaam. Een hostingbedrijf zoeken hoeft niet, want het prettige van Hubspot is dat hosting bij de prijs is inbegrepen.
Je bent nu (qua grote lijnen) klaar om je eigen Hubspot website te lanceren. Controleer eerst nog even of alles op de juiste plek staat en of alle links werken. Er kan soms wat tijd overheen gaan voordat al je veranderingen zijn doorgevoerd, dus houdt daar rekening mee bij de lancering. Neem anders even een kijkje naar de checklist van Driek.
Lijkt het je wel wat om website te bouwen met HubSpot maar twijfel je? Geen zorgen, wij staan je graag te woord wanneer jij daar klaar voor bent! Als HubSpot partner zijn we er niet alleen voor jou om je op weg te helpen maar we groeien met je mee en zijn altijd aanwezig voor hulp, indien gewenst! Daarnaast heeft de website van Hubspot een uitgebreide bibliotheek met blogs, E-books gratis cursussen en een goede helpdesk om je op weg te helpen.
Leads genereren wordt dus een fluitje van een cent met een website gebouwd in Hubspot.