Een marketingteam opzetten: het is misschien wel de moeilijkste klus voor een rasmarketeer, ondernemer of HRM’er. Voor ieder bedrijf gelden er weer andere eisen. Gelukkig hebben alle marketingteams één ding gemeen. Of jouw marketingteam nu bestaat uit 3 werknemers of maar liefst 20 marketeers telt, onze ervaring is dat deze 5 rollen in ieder geval in jouw marketingteam moeten voorkomen.
Een goed marketingteam start met de juiste leider. De coach is bij voorkeur iemand met een ondernemende geest, een goed stel hersens en het liefst iemand die een natuurlijke leiderschapsstijl bezit. Omdat de coach een groot gedeelte van zijn of haar tijd spendeert aan het coachen van het marketingteam, moet diegene ook de mouwen op kunnen stropen en volop aan de slag willen gaan.
Denk vooral aan een allrounder voor deze positie. Hierbij is specifieke ervaring van minder belang dan passie, energie en een goed stel hersens. Zachte factoren dus. Bovendien is het belangrijk dat de persoon met de coachrol goed kan opschieten met het team. Aarzel dus niet om referenties op te vragen. Besteed trouwens ook wat aandacht aan LinkedIn: misschien heb je gedeelde connecties.
Als je aan de slag wilt met marketing, speelt SEO een grote rol. En dan maakt het niet uit in welke branche jouw bedrijf actief is. Het is daarom van grote waarde om iemand in je team te hebben die niet alleen in staat is om jouw bedrijf hoger te ranken; diegene mag ook best over een dosis aanstekelijke passie voor SEO bezitten. Het hart van de zoeknerd gaat sneller kloppen van bid-management en de kleine details van zoekalgoritmes, en de zoeknerd is altijd op de hoogte van de nieuwste Google-updates.
De kandidaat moet ervaring hebben in het managen van SEO voor een ander bedrijf of bureau, dus zoek naar ervaring op zijn of haar CV. Ook hier komt LinkedIn weer om de hoek kijken: zoek eens naar mensen die vaak meedoen aan SEO-gerelateerde groepsgesprekken op LinkedIn.
SEO is nauwelijks iets waard zonder goede content. Het maakt daarbij niet uit wat voor content je creëert, de meeste content heeft één ding gemeen: het moet geschreven worden. Het hebben van een uitzonderlijk goede schrijver in je team, is daarom een must.
De ideale, driftige schrijver heeft zijn of haar roots in de uitgevers- of journalistiekwereld. Hij/zij heeft veel ervaring in schrijven, het managen van een editorial kalender en heeft een creatieve insteek.
Tip: Wanneer je een goede schrijver hebt gevonden, kun je erover nadenken om ook freelancers in te zetten. Door meer kenners op je content te zetten, vergroot je niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit. De schrijver kan als ‘Chief writing officer’ optreden om de content te managen.
(Bijna) alle klanten gaan jouw website bezoeken. Je website zou daarom een topprioriteit moeten zijn op zowel investerings- als personeelsgebied. Zorg er daarom voor dat een websitemaster één van de eerste is die je aanneemt. Met websitemaster wordt overigens niet de traditionele ‘webmaster’ functie bedoeld, maar iemand die webdesign en/of development kan managen. Als bedrijf kun je – wanneer je de kennis en kunde in huis hebt en er genoeg werk is voor een dienstverband – het managen van websites het beste zelf doen. Het is tenslotte wel je visitekaartje.
Wanneer je iemand gevonden hebt die zowel design- als developskills bezit, dan heb je goud in handen. Kun je diegene niet vinden? Zoek dan uit welk van de twee specialisaties je het belangrijkst vindt en ga op zoek naar iemand die dat talent bezit.
Designers en developers zijn vaak actief in communities. Ze wisselen constant informatie uit om hun kennis op peil te houden. Maak hier gebruik van: struin door forums en plaats de vacature op community websites zoals Dribble.
Het uitvoerende datadier is beter bekend als Marketing Operations. In de moderne wereld van B2B-marketing valt bijna niet te overleven zonder zo’n datadier in je team; iemand die helpt om technische oplossingen te managen, iemand die zorgt dat data en statistieken beschikbaar zijn voor het team en goed kan rapporteren.
Deze persoon moet de hele afdeling scherp houden op datagebaseerde keuzes. Daarnaast zou diegene de vooruitgang in de gaten moeten houden en doelen moeten stellen. Het datadier herken je gelijk als je hem of haar ontmoet; het is lastig om diegene uit Excel of de laatste business intelligence tools weg te krijgen!
Ervaring met data is geen pré maar een eis voor het datadier. Zoek naar kandidaten met een achtergrond in financiën. Uitstekende Excel-skills zijn daarbij ook enorm belangrijk.
Wil jij jouw huidige marketingteam aanpassen of ga je een team samenstellen? Wij hebben een marketingteam-scan opgezet om jou hierbij op weg te helpen. Doe de scan nu en kom erachter wat jij het beste/beter zou kunnen doen!