Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

efficiënt salesproces: raak in 10 stappen je prospect kwijt

Geschreven door Driek Geurtsen | 08 maart 2016

Bereik meer mensen, binnen dezelfde tijd. Ga eens bij jezelf ten rade en neem de volgende tien tips ter harte. Zo raak jij binnen no time je prospects kwijt en gaat je salesmachine als een tierelier! Het draait op de salesafdeling tenslotte niet om de kwaliteit van je leads, maar om de hoeveelheid prospects die je spreekt.

1. Bel onvoorbereid

Onwetendheid staat een goed gesprek niet in de weg, toch? Pak gewoon die telefoon, zonder de website van je prospect een blik waardig te keuren en verdiep je niet in mogelijke vraagstukken. Dat bespaart je immers een hoop tijd. Gewoon lekker gaan met die banaan!

2. Spiegel niet: houd vast aan (in)formeel taalgebruik

"Goedenmorgen, u spreekt met (naam) van (naam bedrijf). Waar kan ik u mee van dienst zijn?" "Jo! Je spreekt met (naam) van (bedrijfsnaams)."Je hoeft je prospect niet op zijn gemak te stellen door mee te gaan in zijn gesprekswijze. Is hij of zij formeel? Houd lekker vast aan je informele taalgebruik. Klinkt je prospect informeel, maar ben jij juist van de formaliteiten? Verander dat niet, want authenticiteit is in en jij bent authentiek.

3. Verkeerde timing

"Komt het uit dat ik bel?" "Nou, eigenlijk niet." "Geeft niet, mijn aanbieding is uw tijd meer dan waard." Zet vervolgens uitgebreid uiteen waarom je eigenlijk belt. 

4. Zijn tijd is sowieso niets waard

Een elevator pitch? Zó overschat. Je prospect heeft heus niets beters te doen, dan naar jouw betoog te luisteren. Zijn tijd is niet kostbaar, jouw product of dienst wel. Je kunt dus zo lang uitweiden als je zelf wilt. 

5. Niet luisteren

Luister vooral niet naar wat je prospect je vertelt. Het maakt niet uit wat zijn vragen of behoeften zijn, jij bent sowieso zijn uitkomst. Ratel dus vooral door over jouw oplossingen. 

6. Zuchtend je desinteresse tonen

Heeft hij of zij toch het lef om van wal te steken over zijn vraagstukken? Zucht af en toe, gaap demonstratief en laat vooral geen interesse blijken. 

7. Onnodige diensten opdringen

Overspoel de beste man of vrouw met informatie met informatie over jouw product. Want met hoe meer informatie jij komt, des te geïnteresseerder de prospect raakt. Heeft hij of zij geen boodschap aan jouw bedrijf? Geeft niets, hij of zij heeft je nodig; maar beseft dat zelf nog niet. Dram dus lekker door en blijf vooral praten. Way to go! 

8. Stalken

Heb je alle bovenstaande stappen effectief doorgelopen en je hele aanbod keurig op de mail gezet, maar blijft de reactie uit? Bel 's morgens, 's middags en gerust nog een keer 's avonds laat op zijn of haar mobiel. Geef niet op, blijf bellen totdat je een 'ja' of 'nee' krijgt. Stuur ook na ieder telefoontje een e-mail, zodat je zeker weet dat het hem of haar niet ontgaat dat jij je kostbare tijd in hen investeert.

9. Chagrijnig en verstoord reageren als hij een keer belt

Belt je prospect ein-de-lijk terug? Snauw hem goed af, want het is natuurlijk ongehoord dat zij je zolang hebben laten wachten. Vriendelijkheid is een overgewaardeerd goed. Een (potentiële) klant is koning, maar jij bent keizer.

10. Kom hem vooral niet tegemoet

Je prospect heeft overduidelijk interesse, maar je voorstel staat zoals het er staat. Is hij of zij niet tevreden met het aanbod? Kom hem dan vooral niet tegemoet. Jij weet tenslotte als geen ander wat het beste voor hem is.

Commercieel...

dat is de bakker die jou zonder nadenken een nieuw brood geeft, als je zegt dat het brood van gisteren niet goed was.

Hij doet omdat hij de relatie met zijn klanten koestert.

Je stoort je niet aan iemand die commercieel is, je stoort je juist aan iemand die dat niet is. Deelde iemand op LinkedIn. En daar sluiten wij ons als One4Marketing helemaal bij aan. 

Van outbound naar inbound: laat klanten naar jou toekomen

Werkt koude acquisitie nog? Nee. De tijden zijn veranderd. Prospects zoeken zelf naar antwoorden. 'Koude' telefoontjes worden in het algemeen als vervelend ervaren. Je stoort iemand in zijn bezigheden, terwijl je met inbound marketing juist aansluit op zijn of haar behoefte - terwijl hij of zij zich daar bewust van is. Zo bespaart inbound sales niet alleen hem of haar tijd, maar ook jouw salesafdeling.

Herken jij je in bovenstaande situaties? Gooi het roer om en ga aan de slag met inbound marketing!

Download gratis ons e-book Inbound Marketing: