Je bent schrijver, die content creëert. Mensen verwachten van je dat je altijd hele mooie, goede, en interessante, en aantrekkelijke content uit je mouw schudt. Wat zij echter niet weten is dat het best wel wat moeite kost om die geweldige content te schrijven en dat dat heus niet vanzelf gaat.
Gelukkig zijn er wel gewoonten die je jezelf aan kunt leren om te zorgen dat die content die je creëert altijd geweldig is. Het mooie is dat deze gewoonten blijven hangen en daardoor je leven als content marketeer een stuk gemakkelijker maken. Het kost misschien wat moeite om het allemaal aan te leren, maar daarna zal het je echt helpen! Hier een paar dagelijkse gewoonten van goede content marketeers. is dat het best wel wat moeite kost om die geweldige content te schrijven en dat dat heus niet vanzelf gaat.
Als je wilt verbeteren in de content marketing creatie, dan kun je het beste zorgen dat je leest wat anderen schrijven. Dan bedoelen we niet de lage kwaliteit content die soms op Facebook voorbij komt, maar de echt goede artikelen. Denk hierbij aan krantenartikelen of universiteitsreviews. Ook kun je op de betere websites voor jouw branche lezen hoe anderen schrijven. Zo zal je merken dat je zelf ook vooruit gaat.
Leuke dingen lezen kunnen je helpen om het creatieve proces in je hoofd wakker te schudden. Voel je dus niet langer schuldig als je een Buzzfeed artikeltje leest, want het lachen hierom is heus niet het enige voordeel eraan. Misschien is je content niet per definitie grappig bedoeld, maar met humor als inspiratie bron wordt het wel beter.
Als je beter wilt worden moet je een breder spectrum bekijken. De stijl die gebruik wordt, de achterliggende gedachte en het karakter van de content zal dan waarschijnlijk heel anders zijn dan wat je gewend bent, waardoor je zelf een nieuwe invalshoek erbij leert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan artikeltjes over yoga, koken, of iets compleet anders. Goede content, van welke branche dan ook, zal jou helpen je eigen content te verbeteren.
Goede atleten zijn ook dagen bezig met het analyseren van hun eigen filmpjes. Als je als schrijver beter wilt worden, moet je dus ook je voorgaande prestaties kritisch analyseren. Niet per se om het te herschrijven, maar vooral om ervan te leren. Stel jezelf hierbij vragen als: Wat is goed/niet goed? Welke onderwerpen liggen mij het beste? Welke zinnen lopen niet lekker? Als je dit kunt beantwoorden krijg je een beter beeld van hoe jij zelf bent als schrijver en waar je op kunt verbeteren.
Als content marketeer is schrijven vaak niet je enige taak, en misschien zelfs af en toe vooral iets wat even tussendoor moet. Probeer jezelf toch aan te leren om dagelijks minimaal 30 minuten te besteden aan schrijven. Als je ergens beter in wilt worden moet je dat vooral heel vaak oefenen. Het beste kun je op een vast tijdstip hiervoor gaan zitten, want dan begint je brein op een gegeven moment vanzelf te anticiperen op het aankomende schrijven. Dat zorgt ervoor dat het creatieve proces al volop op gang is wanneer je voor het schrijven gaat zitten.
Je schrijfvaardigheden en je spreekvaardigheden zijn nauw aan elkaar verbonden, dus knoop zo af en toe tijdens je werkdag een goed gesprek met iemand aan. Klets met je collega of bel een vriend wanneer je alleen werkt. Praten zorgt er namelijk voor dat je spreekvaardigheden verbeteren en daarmee dus ook je schrijfvaardigheden.
Schrijven is een creatief proces en het lukt niet altijd om op een bepaald moment ook zo creatief te zijn als nodig is. Haal jezelf dan even uit de sleur van de werkvloer en ga een stukje lopen. Blijf minimaal 10 minuten weg van je bureau. Dit wandelingetje hoeft niet als brainstormsessie te gelden, maar is juist om je hoofd even leeg te maken. Daarna gaat het allemaal vaak weer een stuk makkelijker.
Ik merk zelf dat een aantal van mijn beste blogs eigenlijk blogs waren die ik heel snel uitgetypt had. Natuurlijk in het begin wel met de nodige typ- en taalfoutjes, maar dat kun je later nog aanpassen. Je hersenen werken namelijk sneller dan dat je handen kunnen typen. Hoe sneller je dus typt, des te meer gedachten je kunt transcriberen. Probeer het maar eens uit, typ sneller, maar neem daarna wel de tijd om alles netjes aan te passen en taalfoutjes eruit te halen.
Als je niet zeker weet hoe je een bepaald woord moet schrijven, Google het dan. Vooral met lastige technische verhalen is dit vaak slim om te doen, zodat je niet je lezers laat afhaken vanwege grammatica- of spelfouten. Zorg dus opnieuw dat je de tijd neemt om je verhaal nog eens te checken voordat je het online zet.
Als je al deze gewoonten je eigen hebt gemaakt, dan moet het je zeker lukken om jezelf verder te ontwikkelen als schrijver en content marketeer. Denk eraan dat dit dagelijkse gewoonten zijn, dus 1 keer per week al deze 9 stappen doorlopen zal niet het gewenste effect geven. Heb wel geduld, schrijven komt namelijk niet vanzelf en het duurt even voordat je jezelf een nieuwe gewoonte aangeleerd hebt. Houd vertrouwen en zie je schrijven steeds verder ontwikkelen!