Het is alweer twee weken geleden dat ik 8 concrete tips gaf voor webdesign en trends daarin. Aansprekend design is en blijft een onderwerp wat mijn interesse heeft. Met name de psychologische kant ervan is een boeiend deel waaruit je veel profijt kan halen. Je hebt vast wel een keer in je leven een prachtige regenboog gezien, misschien zelfs al vaker. Een regenboog bestaat uit 7 heldere kleuren die ieder een andere uitwerking hebben op de gemoedstoestand. Ik liet me inspireren door de infographic van onze klant SnelStart over kleur. Zij benoemen hier 8 kleuren, ik bespreek alleen de 7 specifieke kleuren van de regenboog en hoe deze elkaar beïnvloeden.
Voor de één is het romantiek en voor de ander een waarschuwing. Er zitten verschillende psychologische werkingen verbonden aan rood. Het geeft vaak een ‘koop nu’ uitstraling aan een bedrijf. Denk maar aan alle fastfoodketens die rood gebruiken en zo snel mogelijk willen verkopen. De kleur kan ook een hongergevoel aanmoedigen. Rood is een krachtige kleur waar je voorzichtig mee om moet gaan. Vooral omdat er al snel andere associaties bij zijn. Als je bij een ICT-bedrijf werkt is het niet de bedoeling dat mensen denken dat ze een hamburger bij je kunnen bestellen.
Vb.: Lay’s
Dit is een mooie kleur, en niet alleen omdat wij dit als basis kleur hebben bij One4Marketing. Ook deze kleur heeft verschillende uitwerkingen. Op Froot.nl werd enige tijd geleden ook een infographic gedeeld over kleur. Deze infographic laat duidelijk zien wat oranje teweeg brengt. Het laat je merk warm en hartelijk overkomen bij je leads. Ook moedigt het aan om actie te ondernemen als lead. Wist je bijvoorbeeld dat oranje de beste kleur is voor een call-to-action?
Vb.: Amazon
Als je een optimistische en vrolijke lead wil is geel een goede kleur. Maar deze kleur is ook vermoeiend voor de ogen. Je trekt wel de aandacht met een gele kleur en wekt voor een groot deel positieve gevoelens op. Tot slot kan geel er ook voor zorgen dat je lead sneller contact met je opneemt, wat ook weer een lagere drempel biedt in communicatie.
Vb.: Nikon
Waar ga je naartoe om tot rust te komen? Voor mij is dat de natuur. Als ik een wandeling maak in een mooi, groen gebied kom ik tot rust. Dat doet groen met je. Het is een goede, gezonde kleur voor mensen en geeft rust. Daarnaast straalt het ook rijkdom uit. Ook interessant: groen is de kleur waarvan we als mens de meeste tinten kunnen onderscheiden.
Vb.: Spotify
Stabiliteit is een mooie omschrijving van het effect van blauw. Het geeft je bedrijf een productieve en niet-overheersende uitstraling. We kennen allemaal genoeg bedrijven/merken die deze kleur gebruiken, bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn. Blijkbaar werkt blauw online goed als je veel informatie moet achterlaten. Het is een kalme kleur die het meest gewaardeerd wordt door mannen. Daarnaast is blauw ook een geschikte kleur voor als je merk betrouwbaar over wil komen. Denk bijvoorbeeld aan Nederlands' grootste vliegmaatschappij KLM. Als je als passagier een vliegtuig in stapt, is het natuurlijk fijn als je je veilig voelt aan boord.
Vb.: Dell
In principe valt indigo als tint onder de kleur ‘blauw’, maar ook verschillende tinten kunnen weer anders werken. Indigo is daar een mooi voorbeeld van. Zo zorgt indigo voor een meer spirituele en rustgevende uitstraling. Daarnaast straalt het ook toewijding en wijsheid uit. Dit is dus een kleur met een heel specifiek effect. Het is goed om bij het gebruik van deze kleur na te denken of het echt bij de identiteit van je bedrijf past.
Vb.: Nutislab
De kleur van koningen; violet. Violet lijkt qua psychisch effect op indigo, maar het neigt toch al meer naar paars toe waardoor de balans wat anders verdeeld is. Paars kalmeert en troost en wordt vaak gebruikt bij beauty-producten. Bovenal werd deze kleur zeer gewaardeerd door de koningen van het verleden, meestal hadden zij paarse mantels omdat het een rijk en royaal gevoel geeft. De geschiedenis heeft hier de definitie gemaakt zoals je ziet.
Vb.: Hallmark
Oké, het moge nu duidelijk zijn dat kleuren een groot effect hebben op het beeld dat je leads van je bedrijf hebben. Let er wel op dat verschillende kleuren samen weer een andere werking creëren dan de kleur op zichzelf. Daarnaast hebben mannen en vrouwen voorkeuren voor andere kleurencombinaties. Psyblog benoemt dit in haar blog ook specifiek.
Over het algemeen geven mannen een voorkeur aan rustige, heldere kleuren, maar vaak zijn ze niet zo bewust van kleuren als vrouwen en onthouden ze ze eigenlijk minder goed.
Vrouwen verbinden emotionele waarde aan kleuren, daardoor onthouden zij kleuren beter dan mannen. Ook hebben zij vaker een favoriete kleur daardoor. Dus voor vrouwen is blijkbaar de invloed van kleuren groter dan die voor mannen.
Nog een belangrijk onderdeel om te overwegen bij je kleurenanalyse is kleurenblindheid. 8% van de mannen op de wereld heeft namelijk last van kleurenblindheid, daarbij kunnen zij voornamelijk rood niet goed waarnemen. Waarom is dit belangrijk? Als je buyer persona een man is, dan is het goed om hier rekening mee te houden. Dat betekent namelijk dat 1 op de 12 van die potentiële klanten je website/huisstijl anders ziet. Sommige webdesign tools geven je de mogelijkheid om je website met ‘kleurenblindheid’ te bekijken, zo mogelijk maak hier dan gebruik van. Of laat er iemand naar kijken die bepaalde kleuren niet kan zien. In onderstaand kleurenschema van Usability.nl zie je de effecten van de verschillende vormen van kleurenblindheid.
Tot slot, wil ik je meegeven dat je de uitleg van deze kleuren niet al te letterlijk moet nemen want het verschilt ook weer per tint. Bovengenoemde zijn wel basis effecten maar die variëren voor alle tinten. Je kan met je nieuwe kleuren eventueel een steekproef doen bij een paar leads om te ontdekken wat voor indruk je achterlaat om zeker te zijn van je zaak.
Je website nog meer verbeteren? Download dan ons gratis e-book en lees hoe je alles uit je website haalt met SEO.