Er zijn verschillende opvattingen en verwoordingen van deze twee begrippen, maar over het algemeen zullen ze neerkomen op hetzelfde: het imago is datgene wat mensen denken en vinden van een bedrijf, en de identiteit is wat een bedrijf daadwerkelijk is, de kernwaarden die het uitstraalt, het onderscheidend vermogen.
De voornaamste reden hiervoor is dat er te weinig (of in het ergste geval: helemaal niet) wordt geluisterd naar de doelgroep en de klanten. Vaak blijven bedrijven hangen bij het punt waarop ze hebben besloten wat ze zelf vinden dat ze moeten uitstralen. Wanneer je niet goed luistert naar wat je doelgroep vindt of denkt, is het lastig om het imago en de identiteit op één lijn te krijgen.
Je wil graag miscommunicatie voorkomen. Deze miscommunicatie kan zich in allerlei vormen en maten ontwikkelen. Het kan zijn dat de tone of voice, jouw stijl van communiceren op den duur niet meer aansluit bij dat wat je klanten prettig vinden om te lezen, zien of horen. Het kan zelfs zo erg worden dat je bijvoorbeeld acties of activiteiten onderneemt, die niet meer aansluiten bij wat klanten zien als jouw imago. Klanten zullen moeite krijgen met het hebben van begrip voor zulke ondernemingen. Dit begrip heb je juist nodig, het is de bedoeling dat klanten begrijpen waarom bedrijven bepaalde dingen ondernemen en zich daar zelf in kunnen vinden. Pas op het moment dat klanten zich met jouw brand willen identificeren, zal je merken dat je goed op weg bent en een waardevolle klantenkring opbouwt.
De belangrijkste tip die ik dan ook wil meegeven, is dat je moet communiceren. Communiceer met je doelgroep, communiceer met je klanten. Zij zullen het fijn vinden wanneer je in gesprek gaat met ze, ze zullen zich daardoor betrokken en gewaardeerd voelen: er wordt naar ze geluisterd. Je bouwt een band met ze op en creëert hierdoor een sfeer waarin vertrouwen een kernwaarde is. Door de interactie met je klanten aan te gaan, kom je er al snel genoeg achter of hun beeld van jouw bedrijf overeen komt met het beeld wat je er zelf bij hebt. Je kunt er letterlijk naar vragen, maar soms is dit niet eens nodig. Door bijvoorbeeld de manier van praten en positieve of negatieve lading in reacties weet je vaak al genoeg.
Door te communiceren leer je veel: bezoekers, lezers of klanten hebben vaak interessante kennis die jou verder helpen om activiteiten rondom je bedrijf beter te ontwikkelen. Denk hierbij aan tips of kritiek over producten, maar ook meer over jouw merk en bedrijf zelf, en de dingen die je onderneemt. Zijn ze het daarmee eens, of niet? Staan ze achter je?
Door de interactie aan te gaan en te weten hoe je klanten over jouw bedrijf denken, ben je er zeker van dat je niet verkeerd zal worden ingeschat, zowel niet positiever als niet negatiever dan in werkelijkheid het geval is. Probeer uit te zoeken waar jouw doelgroep zich online bevindt, en zorg dat je daar aanwezig bent zodat de mogelijkheid om te communiceren er ook daadwerkelijk is.
Dus in het geval dat je het deed, blijf niet langer blind staren in je eigen ideeën en verwachtingen. Stel jezelf en je bedrijf open voor de buitenwereld, laat zien dat je openstaat voor je klanten en graag de interactie aan gaat. Alleen door te luisteren en te communiceren, zal je het voor elkaar kunnen krijgen om steeds dichter bij de ideale wereld te komen: namelijk een imago en identiteit die op één lijn liggen.