Als inbound marketing consultant kom ik bij veel verschillende bedrijven door heel Nederland. Ik vind het interessant om te zien hoe elk bedrijf haar marketingafdeling ingericht heeft en hoe zij tegenover inbound marketing staan. Naast dat ik veel positieve verhalen hoor van (potentiële) klanten, loop ik er ook regelmatig tegenaan dat bedrijven bezwaren hebben als het gaat om inbound marketing.
De meest voorkomende bezwaren die ik hoor, behandel ik in deze vijfdelige blogserie. Vandaag deel 1: “Ik wil niet beginnen met inbound marketing, want dat betekent dat ik moet stoppen met al mijn andere outbound en offline marketingactiviteiten.”
Een misvatting van veel organisaties is dat wanneer je aan de slag gaat met inbound marketing, er geen andere vormen van (outbound) marketing naast kunnen bestaan.
Tijdens mijn onderzoek naar de positie van marketing binnen de HR-branche, was dit ook één van de redenen die een respondent noemde waarom hij sceptisch tegenover inbound marketing stond. Immers, als een uitzendbureau per direct personeel nodig heeft voor een vacature, dan helpt een lange termijnstrategie (zoals dat is bij inbound marketing) niet. Op dat moment heb je een actieve vorm van marketing nodig en zal een banner op een externe vacaturewebsite of een advertentie op Facebook beter werken.
Maar, outbound marketing kan weldegelijk bestaan naast inbound marketing. De wisselwerking tussen deze twee uiterste vormen van marketing, is optimaler dan je denkt.
Neem bijvoorbeeld één van onze klanten, CSN Groep uit Leusden. Dit IT-bedrijf is al ruim een jaar klant bij ons en werkt met de marketing automation software HubSpot. Het IT-bedrijf zet marketing niet alleen in voor omzet-doeleinden, maar gebruikt het ook om openstaande vacatures te vullen. Hiervoor zet CSN Groep zowel online marketing als outbound, offline marketing in.
CSN Groep liet een paar duizend flyers ontwerpen met daarop de boodschap dat het bedrijf op zoek is naar nieuwe medewerkers. Deze werden verspreid in de omgeving van Leusden en bij huishoudens door de bus gedaan. Met succes, want het websitebezoek was op de dag van de verspreiding 400% hoger dan normaal. Ook de vacaturepagina werd twintig keer zo vaak bekeken als op een gemiddelde dag. Daarnaast zijn ook de eerste sollicitaties ook al binnen gekomen en kunnen we dus concluderen dat deze oubound flyercampagne succes heeft gehad.
Een outbound campagne werd ingezet om meer websitebezoekers naar de website te trekken met als uiteindelijk doel het vervullen van de openstaande vacatures. Kortom: een goed voorbeeld van hoe je het optimale resultaat kunt halen uit de wisselwerking tussen inbound en outbound marketing.
Vooral in de “Attract”-fase van inbound marketing, speelt outbound marketing vaak nog een prominente rol. Wil je snel en veel websitebezoekers trekken als je net je nieuwe website hebt gelanceerd en actief met online marketing start? Dan kan zowel online als offline outbound marketing je daarbij ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van Adwords, met een stand op de beurs staan of een advertentiecampagne op LinkedIn of Facebook.
Maar wil je dat die websitebezoekers op de lange termijn ook nog wat opleveren? Dan is inbound marketing de best passende marketingstrategie. Deze vorm van marketing zorgt er immers voor dat websitebezoekers continu gevoed worden met content die voor hen relevant is. Net zo lang totdat ze warm genoeg zijn en klaar zijn voor jouw salestelefoontje.
Het is dus een groot misverstand dat je – wanneer je met inbound marketing aan de slag gaat – geen successen meer kunt halen uit outbound marketing. Integendeel! Met name in het begin van een nieuw marketingtraject kunnen bepaalde vormen van outbound marketing een enorme boost geven aan je bezoekersaantallen en aantal leads.
Volgende week komt deel 2 van deze blogserie online waarin ik één van de volgende grootste bezwaren bij inbound marketing behandel: "Het is te duur."