Na hard zwoegen staat er eindelijk een website voor jouw bedrijf online. Helaas vallen de prestaties van de website jullie tegen. Jullie verwachtten veel meer nieuwe leads binnen te halen met het nieuwe design, maar eigenlijk blijven de leads wat achter. Na alle inzet van jou en je collega’s, geeft dit een naar gevoel. Hoog tijd om jullie website te optimaliseren!
In dit blog vertel ik je hoe je verschillende onderdelen van je website kunt optimaliseren, zodat je meer leads binnenhaalt:
Je blogs zijn een uitstekende manier om te laten zien dat je kennis van zaken hebt. Een blog schrijven is voor de meeste mensen geen eenvoudig klusje. Soms zit je uren achter de computer, op zoek naar een pakkende inleiding. En daarna breek je je hoofd over een prettig leesbaar en logisch vervolg. Als de klus uiteindelijk geklaard is, ben je trots en leun je het liefst achterover in je bureaustoel terwijl die nieuwe leads binnenstromen. Helaas werkt het meestal niet zo.
Leveren jouw blogs minder op dan je wilt? Om ze te gaan optimaliseren, is het allereerst handig om te kijken welke blogs goed presteren en welke blogs dat niet doen. Hiervoor ga je in het HubSpot menu naar Reports -> Analytics tools. Kies vervolgens voor Traffic Analytics. Onder het kopje Pages kun je kiezen voor Blog pages. Als je naar beneden scrolt zie je een lijst van alle blogs op je website. Deze kun je rangschikken op views, call-to-action views, call-to-action clicks en call-to-action klikpercentages. Er zijn twee dingen die je nu kunt doen: je kunt de blogs die veel bekeken worden gaan optimaliseren, omdat hier misschien wel makkelijk veel winst te halen is. En je kunt de blogs optimaliseren die een laag klikpercentage hebben, want deze blogs kunnen dit zeker gebruiken!
Hoe je de blogs vervolgens optimaliseert? Begin met de titel. Is deze pakkend, kort en maakt deze in één keer duidelijk waar het blog over gaat? Vervolgens lees je de inleiding van het blog. Een inleiding moet aantrekkelijk zijn voor lezers, anders haken ze al af voordat je je punt gemaakt hebt. Wanneer een inleiding aantrekkelijk is? Begin met een persoonlijke anekdote. Mensen vinden het leuk om te horen over fouten die anderen maken of grappige dingen die anderen meemaken. Vaak vinden ze hierin ook herkenbaarheid. Sluit je inleiding altijd af met een korte weergave van de inhoud van het blog, in een paar zinnen. Dit nodigt uit om verder te lezen naar een concreet punt in je blog.
Gebruik in de rest van je verhaal duidelijke tussenkoppen, om de verschillende onderdelen van je blog aan te geven. De lezer kan zo makkelijk scannen en lezen wat hij of zij interessant vindt.
Call-to-actions zijn belangrijke onderdelen van je website. Via deze knoppen converteer je bezoekers in leads! Het is dus zeker de moeite waard om deze CTA’s te optimaliseren. Er zijn verschillende soorten CTA’s. Zo maken wij bij One4Marketing gebruik van CTA’s met alleen maar tekst, zoals deze:
Wil jij videomarketing gaan inzetten voor jouw organisatie? Onze handleiding neemt je stap voor stap mee op weg naar een succesvolle marketingstrategie. Download de handleiding voor videomarketing.
Daarnaast maken we gebruik van grotere CTA’s, zoals die hieronder.
De grote CTA’s plaatsen we meestal onderaan een blog. De kleinere plaatsen we tussen twee alinea’s middenin het blog.
Wat maakt een call-to-action aantrekkelijk om op te klikken? Als eerste moet het zo klaar als een klontje zijn wat er gebeurt als de lezer op de button klikt. ‘Alles over videomarketing’ is redelijk vaag, maar ‘Download hier ons gratis e-book met alles wat je moet weten over videomarketing’ is veel duidelijker. De lezer weet precies wat hij krijgt als hij op de knop klikt.
Als je merkt dat er op bepaalde CTA’s weinig geklikt wordt, kun je deze gaan optimaliseren. Check als eerst de tekst. Is deze duidelijk genoeg? Behalve de tekst is ook het uiterlijk van een call-to-action belangrijk. Misschien zijn al jouw CTA’s blauw, maar zijn bezoekers veel eerder geneigd om op een rode knop te klikken. Dit kun je eenvoudig testen door middel van A/B testing in HubSpot. Voeg aan je CTA een tweede variant toe. HubSpot laat willekeurig de ene keer de ene en de andere keer de andere variant zien. Na verloop van tijd zie je welke CTA beter presteert. Hoelang dit duurt, hangt van het aantal bezoekers van je blog af. Je kunt controleren of je steekproef betrouwbaar is door op www.abtestguide.com de gegevens in te vullen. Let op, het is belangrijk dat je elke keer maar één deel van je CTA aanpast. Dus óf de tekst, óf de kleur. Niet beiden. Dan weet je namelijk na de A/B test nog niet welk onderdeel de resultaten heeft beïnvloed.
Landingspagina's optimaliseren
Als een bloglezer op een CTA geklikt heeft, komt hij op een landingspagina waar hij een formulier in kan vullen om iets te krijgen. Dit kan een e-book zijn, een demo, een afspraak met jou, etc. Je wilt natuurlijk graag dat de bezoeker het formulier invult. Hiervoor is het belangrijk dat de lezer precies weet wat hij krijgt als hij het formulier invult.
Het is dus zaak een duidelijke en korte samenvatting te geven van je aanbod. Doe dit bijvoorbeeld door middel van bullets, zodat de lezer in een oogopslag ziet wat hij krijgt.
Ook het uiterlijk van de landingspagina is van belang. Denk hierbij aan kleur, maar ook aan de grootte van de verschillende onderdelen. Staat de samenvatting van de inhoud van je aanbod op een logische plek? Is het goed leesbaar? Ook dit kun je testen door een AB/test uit te voeren.
Als je in HubSpot naar Reports -> Analytics tools gaat en vervolgens kiest voor Traffic Analytics, kun je onder het kopje Pages kiezen voor Landing pages. Hier krijg je een lijst van al je landingspagina’s en hoe deze presteren. Aan de hand van deze lijst kun je bepalen welke landingspagina’s optimalisatie nodig hebben.
Formulieren optimaliseren
Het invullen van een formulier op de landingspagina is de laatste stap die een bezoeker doorloopt op weg naar het worden van een lead. Hier moet dus geen hoge drempel liggen voor je lezer.
Bij het invullen van een formulier haken mensen vaak af als het formulier te lang is, of als ze dingen in moeten vullen die ze niet in willen vullen. Stel je voor, je biedt een e-book aan als download. In ruil hiervoor vraag je gegevens van de lezer. Als je vraagt om zijn naam, bedrijfsnaam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en 06-nummer is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. Dit zijn teveel gegevens voor het downloaden van een e-book. De hoeveelheid gegevens die je vraagt moet altijd in verhouding staan tot je aanbod.
Daarnaast moet een formulier eenvoudig zijn in te vullen. Als een bezoeker een geboortedatum in moet vullen via een kalender en hij moet zelf terug klikken van 2018 naar 1986, dan raak je hem kwijt. Ook moet er bij elk invulveld duidelijk zijn wat er ingevuld moet worden.
Hulpmiddel bij het optimaliseren
Een hele klus, dat optimaliseren van je blogpagina’s! Er zijn tools om je hierbij te helpen. Lucky Orange is hier een van. Lucky Orange maakt opnames van de individuele bezoekers. Zo zie je precies waar een bezoeker klikt, hoe hij zijn muis over het scherm beweegt en waar hij afhaakt. Door middel van heatmaps van je website zie je waar je websitebezoekers het langst naar kijken op je webpagina's. Een heatmap is een soort plattegrond van je website, met de populairste gebieden rood gekleurd. Ook de minder aantrekkelijke gebieden op je website staan aangegeven. Zo kun je heel gericht je website optimaliseren. Daarnaast is Lucky Orange te koppelen aan HubSpot. Hiermee kun je de opnames zien van individuele contactpersonen in HubSpot. Zo kun je je marketing en sales nog persoonlijker inrichten!
Dan hebben we een mooie aanbieding voor jou: je krijgt de Lucky Orange tool én de koppeling met HubSpot gratis van ons! Omdat we het belangrijk vinden dat jij goed inzicht hebt en omdat we blij zijn met jou als klant. Heb je interesse in dit aanbod? Neem snel contact op met Driek!