Verkoopt jouw bedrijf SaaS software? Dan moet je zo snel mogelijk content marketing inzetten. Wellicht vraag je je nu af waarom je dit zou moeten doen. De reden is heel simpel: het werkt. Daarnaast, en zeker niet minder belangrijk, is 88% van alle B2B bedrijven het afgelopen jaar content marketing gaan gebruiken, of deden ze er al wat mee (en dat betreft ook een groot deel van jouw concurrentie!).
'Content is king’ is allesbehalve een weinig gehoorde uitspraak. De meeste bedrijven snappen wellicht dat er duidelijke voordelen zitten aan het inzetten van content marketing om merkaandacht te realiseren. Helaas ontbreekt het vaak aan specifieke investeringsvoordelen. Laten we dat eens belichten.
We gaan het even niet hebben over de branche, je concurrentie of potentiële klanten. We willen het even hebben over jou! Stel je voor je dat je een nieuwe auto gaat kopen. Wat is de kans dat je kiest voor een merk waar je nog nooit van gehoord hebt? Geen reviews, geen feedback van betrouwbare bronnen, er gaat geen enkele bel rinkelen bij het horen van het merk. Je snapt waarschijnlijk waar ik heen wil: de kans is nagenoeg nul dat iemand zo’n aankoop blindelings zal doen.
Hetzelfde principe geldt in de zakenwereld. Een bedrijf dat SaaS software verkoopt, draait om leads en sales. Een SaaS-aanbieder verkoopt geen producten die de potentiële klant kan aanraken of uitproberen. Jouw bedrijf verkoopt diensten. De meerderheid van je potentiële klanten die in contact komen met je bedrijf, zullen niet gelijk bereid zijn om over te gaan op een aankoop. Zij hebben een vrij specifiek aankoopproces waar ze doorheen moeten voordat ze op een punt komen waarop ze bereid zijn tot de aankoop over te gaan. Bekendheid met je product of dienst en vertrouwen in je bedrijf zijn twee van de belangrijkste componenten van dit proces. Content marketing is de perfecte manier om deze twee doelen te bereiken.
Kort gezegd: het is niet genoeg voor een potentiële klant dat hij jouw logo in het verleden een paar keer langs heeft zien komen. Je moet zorgen dat de naam van jouw bedrijf vertrouwen oproept én je moet zien te bereiken dat klanten gedurende het gehele aankoopproces voortdurend bijgeschoold worden.
Nu we weten dat content marketing een enorme boost kan geven aan het aantal leads dat een bedrijf dat SaaS software verkoopt genereert en dat het, het vertrouwen van potentiële klanten enorm kan vergroten, kunnen we eens gaan kijken welke specifieke doelstellingen content marketing ons het beste kan helpen bereiken.
Potentiële klanten moeten jou al kennen voordat ze voor het eerst met je in aanraking komen. Dit moet je hoofddoel zijn!
Deze toelichting maakt bovenstaand duidelijk:
Begint het je al te dagen?
Content marketing kan je helpen beter vindbaar te worden. Daarnaast kan het veel bekendheid opleveren. Het kan je echter ook helpen om op een dieper en emotioneler level met je potentiële klanten te communiceren. Je potentiële klant heeft een specifiek probleem dat hij en zijn bedrijf moeten oplossen en jij bent de enige die hen daarbij kan helpen! Hoe? Onder andere met waardevolle content.
Je werk is niet over op het moment dat een potentiële klant daadwerkelijk klant is geworden. Vanaf dat moment moet je dubbel zoveel moeite moeten doen om hem klant te houden. Content marketing is het ultieme middel om je klanten te voeden en te onderhouden en zal het onderste uit de kan halen om hen een zo goed mogelijke klantervaring te geven.
Okay, laten we nu eens gaan kijken naar de stappen die je moet ondernemen om een gezonde content marketing strategie te creëren. Vergeet echter niet dat je op dit moment goed zou moeten weten wie je doelgroep is en wat de beste manier van aanpak voor hen is! Goed laten we beginnen, dit is wat je moet doen:
Zodra je weet wie je doelgroep is en wat ze nodig hebben, is het zaak om hen te bereiken met content. Om dat te kunnen doen, moet je je verhaal kenbaar maken. De geschiedenis van je bedrijf is zonder twijfel een van de beste onderwerpen die je kan gebruiken om aandacht voor je merk en bedrijf te krijgen. Beschrijf hoe jullie ontstaan zijn, waarom jullie succesvol zijn en waarin je, naast de waarden van je bedrijf in gelooft. Doe dit op een manier die blijft hangen bij de doelgroep en ik garandeer je dat ze de naam zullen onthouden.
Er zijn tal van typen content waaruit je kan kiezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: blogs, webinars, whitepapers, infographics, snippets etc.
Zorg dat je hier consequent in bent. Leads komen terug voor meer en dan is het handig als ze weten wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten.
De zakelijke blog is de plek waar je jouw naam en bedrijf kan bewijzen. Zorg dat je ten alle tijden je concurrentie een stap voorblijft door nieuwe, inspirerende content te delen.
Als het goed is, ken je je publiek en heb je interactie met hen via verschillende kanalen. Je zou dus in staat moeten zijn om onderwerpen te kiezen waarvan zij dringend informatie zouden willen hebben. En stellen sommige gebruikers vragen via social media? Verzamel deze vragen en voorzie ze in het vervolg van antwoord door middel van je blog of bijvoorbeeld een FAQ.
Het kan geen kwaad om van tijd tot tijd jouw resultaten met die van je concurrentie te vergelijken. Speel eens de detective en zie welke soort content je concurrentie publiceert en over welke onderwerpen de concurrent schrijft. Gezien het feit dat jullie je in dezelfde branche bevinden, kan dit erg leerzaam zijn.
Klanten houden ervan een aankoop te doen bij bedrijven die hun waarden delen en iets teruggeven aan hun omgeving. Zorg er dus voor dat je actief deelneemt aan je omgeving en content creëert die problemen op kan lossen.
Het is zaak ervoor te zorgen dat jouw bedrijf altijd in het achterhoofd van je klant aanwezig is. Een wekelijkse of tweewekelijkse nieuwsbrief kan je hier goed bij helpen. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief interactief is en linkt naar je meest recente succesvolle content, en dat de nieuwsbrief het laatste nieuws van jouw bedrijf bevat.
Onderschat de kracht van social media niet wanneer het aankomt op het promoten van content. Kies het platform dat het beste bij jouw bedrijf aansluit en deel van tijd tot tijd je content via deze platforms. Social media stelt je niet alleen in staat om je content te delen met je volgers, het geeft je ook de mogelijkheid om interactie met hen te hebben en op hun tijdslijn te komen waardoor ook hun vrienden of volgers met je in contact komen.
Bedrijven die SaaS software verkopen hebben consistentie, doorzettingsvermogen en unieke content nodig om de aandacht en erkenning te krijgen die ze nodig hebben om boven de concurrentie uit te schieten en om goede relaties met hun klanten te realiseren. Mocht je naast de informatie die in deze blog staat zelf nog goede ideeën hebben dan horen wij die vanzelfsprekend graag van je!