Content bestaat gelukkig in veel verschillende soorten en maten. Daar waar content begon met puur tekstuele informatie, veelal in de vorm van blogs, bevindt content zich nu steeds meer in het visuele gebied. Foto’s, video’s, tabellen, grafieken, infographics en ga zo maar door. De verschuiving naar meer visuele content is ook terug te zien in social media, zo zijn er een aantal sociale media die nagenoeg alleen op visuals berusten. Pinterest, Vine en Instagram zijn hier voorbeelden van.
We leven in een tijd waar we graag zoveel mogelijk in ons op willen nemen en het liefst in een zo kort mogelijke tijd. Oftewel, we hebben weinig tijd – althans, we gunnen onszelf weinig tijd – om uitgebreid alles door te nemen en te lezen wat we tegenkomen. Ik merk het bij mezelf ook: door middel van het volgen van een aantal Twitteraccounts met betrekking tot het nieuws krijg ik naar mijn idee al het belangrijkste nieuws mee, terwijl ik vaak alleen maar door mijn timeline scroll, in plaats van alle ingevoegde linkjes daadwerkelijk te openen.
Een tweet kan dus heel veel zeggen, ondanks dat het om maar maximaal 140 tekens gaat. Zo gaat het ook met afbeeldingen, er wordt vaak zelfs gezegd dat foto’s meer kunnen zeggen dan woorden. In sommige gevallen gaat dat inderdaad op, maar lang niet altijd.
Daarom bestaan er gelukkig veel verschillende vormen van visuele content, die je kunnen helpen om de strijd aan te gaan met informatie overload. Met een infographic kun je bijvoorbeeld een combinatie van afbeeldingen en tekst samenstellen, en op deze manier alsnog een verhaal vertellen. Het voordeel hiervan is dat mensen die snellen zullen waarderen: infographics zijn over het algemeen mooi weergegeven, ze zijn to-the-point, en de afwisseling tussen tekst en beeld vult elkaar goed aan. Hier vind je goede infographics over veranderingen in SEO en een overzicht van de sociale media de afgelopen tien jaar.
Ook video’s werken goed als afwisseling voor de content die je produceert. Het hoeft helemaal niet lang, uitgebreid of ingewikkeld te zijn zoals vaak misschien in eerste instantie wordt gedacht. Kijk bijvoorbeeld naar de Inbound Marketing Minuut die wij van One4Marketing af en toe maken, dit is een korte video, zoals de naam ook zegt. Hierin worden bepaalde theorieën, strategieën of tips met betrekking tot inbound marketing toegelicht, in ieder filmpje wordt weer een ander thema behandeld. Zo hier bijvoorbeeld een over Google+ .
Je vindt de andere filmpjes in onze kennisbank.
Het principe van content curatie is ook iets dat helpt om een te extreme overload aan informatie te voorkomen. Content curatie houdt in dat je informatie gebruikt van anderen om te verwerken in je eigen content, het kan bijvoorbeeld dienen als aanvulling op je blog. Soms wordt dit gezien als een makkelijke snelle manier van bloggen, maar het brengt ook daadwerkelijke belangrijke voordelen met zich mee. Je filtert namelijk content omtrent het onderwerp waarover je schrijft, je zorgt er daarmee voor dat er geen dubbele informatie verschijnt en dit resulteert in nieuwe content, gebaseerd op bestaande content. Het helpt je ook om beter op de hoogte te zijn van wat er over een bepaalde onderwerp gezegd wordt, en het geeft je een compleet beeld daarvan.
Als je dus van plan bent om wat nieuws te produceren, probeer dan eerst altijd even te checken wat er al over bekend, gezegd en geschreven is. Wil je meer weten over content curatie, lees dan verder via de link.
En dan tot slot nog je eigen website, waarvan je natuurlijk niet wil dat deze wordt gezien als een chaotische informatie overload. Je kunt verschillende dingen doen als je je website overzichtelijk wil maken en een chaos wil voorkomen. Zo kun je gebruik maken van een flat design en je eigen pictogrammen maken. Collega Nicole schreef een blog over de vijf design trends die iedere marketeer zou moeten kennen, deze blog geeft je interessante informatie en tips voor het optimaliseren van je websitedesign.
Ga jij de strijd aan met de informatie overload? Hoe doe je dat? Meer tips zijn altijd welkom!