Vind je het lastig om een doelgroep te bereiken die je eigenlijk niet zo goed kent? Het is heel simpel! Je betrekt de doelgroep en maakt ze behalve een consument, ook producent van content. Dit kan bijvoorbeeld op een interactief platform, waar consumenten, experts en social influencers vele succesverhalen delen.
Welke vorm van co-creatie past het beste bij jouw organisatie? Hieronder beschrijf ik, onderverdeelt in vijf stappen, de mogelijkheden van co-creatie gebaseerd op de rol die de consument en producent hierin spelen.
1. Developer: traditionele producttests & onderzoek
Hier legt de producent enkele productideeën voor aan de consument, daarna wordt gevraagd welk idee in de markt gezet moet worden.
2. Mass customizer: personalisatie van standaardproducten
Consumenten kunnen de onderdelen van standaardproducten zelf aanpassen. Hierbij gaat het vaak om kleuren of stijlen, deze keuzemogelijkheden staan meestal vast.
3. Idea collector: het genereren van ideeën voor een product
De producent lanceert een ideeënwedstrijd. Consumenten kunnen hun ideeën insturen en de producent of de consumenten zelf kiezen een winnaar.
4. Integrator: samenwerking op gelijke basis
Consumenten worden betrokken in meerdere fases van het ontwikkelingsproces. Er ontstaat een intensieve en vaak langdurige samenwerking tussen de consument en de producent.
5. Facilitator: productontwikkeling door consumenten gefaciliteerd door een bedrijf
De producent verschaft consumenten een platform waarop zij hun eigen producten kunnen ontwikkelen.
Mona boekte succes met Pimpmypudding.nl. Consumenten mochten hun eigen toetje componeren door puddingsmaken met een sausje te combineren. Elke maand werd het beste idee in productie genomen. Het ‘toetje van de maand’. De consument als inspirator.
Starbucks kwam met het platform ‘My Starbucks Idea’ waar klanten terecht kunnen met hun ideeën voor drie categorieën: producten, beleving en betrokkenheid. Consumenten kunnen deze ideeën delen, erover discussiëren en/of erop stemmen. Uiteindelijk worden de meeste populaire en innovatieve ideeën geselecteerd door Starbucks experts.
NikeID is een van de mooiere voorbeelden van co-creatie waarbij de consument via een applicatie op de website van Nike zelf hun favoriete Nike sneaker ontwerpen. De consument kan kiezen uit verschillende modellen, materialen, kleuren, zolen, veters en bedrukkingen. Nike creëert beleving en betrokkenheid bij dit product.
Op het discussieforum betrekt Rabobank haar leden bij productontwikkeling en kunnen rekeninghouders elkaar helpen. Het forum vult het gat tussen prive-communicatie met de bank en openbaar direct contact, bijvoorbeeld Facebook en Twitter.
Op de pagina onderwerphetzelf.hema.nl kun je allerlei artikelen zelf onderwerpen of samenstellen, van een kantoorartikelen tot een fiets. HEMA richt zich hiermee op alle doelgroepen. Onderscheidend, want de meeste organisaties die co-creatie toepassen doen dit met een specifiek product of specifieke actie.
Als laatst nog een heel erg mooi voorbeeld dat zeker niet mag ontbreken, de website Battle of Concepts. Op battleofconcepts.nl zijn bedrijven en overheidsinstanties op zoek naar innovatieve ideeën en creatieve oplossingen voor allerlei soorten vraagstukken. Bijvoorbeeld ideeën voor een nieuw productontwerp, een maatschappelijk vraagstuk of een marketingcampagne. Studenten en young professionals strijden in een Battle om het best idee en/of oplossing. De opdrachtgever van de Battle kiest de beste concepten uit. De bedenkers van deze concepten winnen prijzengeld en verdienen punten voor de Battle Ranking. Het totale prijzengeld kan per Battle zelfs variëren van €1.000,- tot €5.000,-. Deelname is gratis en kan gewoon vanachter je computer! Is dat niet makkelijk verdiend?