In de vorige artikelen heb je kennisgemaakt met lead nurturing en hoe je het in de praktijk inzet. In dit artikel gaan we nog een stap verder. Door nog meer in te spelen op het gedrag van leads, kun je het aankoopproces versnellen en voorkomen dat leads afhaken of wegraken.
In The Definite Guide to Lead Nurturing van Marketo wordt over geavanceerde lead nurturing gesproken. Dit wordt onderverdeeld in twee soorten campagnes:
Accelerator campagnes motiveren leads om eerder tot aankoop over te gaan. Hiervoor zul je het gedrag van afzonderlijke leads flink moeten analyseren.
Vervolgens kun je zeer gericht inspelen op de interesses van de lead en de plek waarin die zich in het aankoopproces bevindt.
Bij lead lifecycle campagnes zorg je ervoor dat het contact met leads behouden blijft en ze niet kwijtraken. Je voorkomt als het ware dat leads de interesse in je producten verliezen of naar de concurrent gaan.
De campagne kun je indelen in drie categorieën*:
Leads die klaar zijn om een aankoop te verrichten, horen automatisch van de afdeling marketing naar de afdeling sales te gaan. Vervolgens kan sales ze gericht benaderen, wat voorkomt dat er niets met deze leads wordt gedaan. Zijn leads toch nog niet klaar om te kopen? Dan kan de afdeling marketing ze weer benaderen. Het gaat erom dat het contact met deze leads behouden blijft. Hierbij is een goede samenwerking tussen de afdeling sales en marketing van uiterst belang.
Bij lead recycling zet je alle informatie die je al over een specifieke lead hebt vergaard in bij een campagne om de lead warm te houden. Het is dan ook belangrijk dat medewerkers die contact hebben met leads, het verloop hiervan noteren. Hoe meer je over een lead weet, hoe beter je kunt inspelen op de behoeften en interesses ervan.
Je kunt hierbij bovendien kunt inspelen op het tijdvlak van de lead. Wanneer je weet dat de lead nog niet klaar is om te kopen, maar wel binnen een bepaalde tijd klaar zal zijn, kan de afdeling sales hier rekening mee houden en op een bepaald moment meer aanbiedingen doen. Zo doe je aanbiedingen op het ideale moment en heb je meer kans op succes.
Tot slot geeft ook nieuwe klanten in een marketingcampagne kunnen worden verwerkt. Wanneer je regelmatig contact houdt met klanten, bijvoorbeeld door het sturen van productinformatie, vergroot je de kans dat ze opnieuw een aankoop zullen doen.
Verder lezen
B2B lead nurturing: wat is het?
B2B lead nurturing: de eerste stappen
Bronnen
*The Definite Guide to Lead Nurturing: A Marketo Workbook.