Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Hoe haal je het optimale uit een call-to-action?

Geschreven door One4marketing | 04 september 2014

Calls-to-action zijn onmisbaar binnen jouw inbound marketing strategie, en daarom is het belangrijk om daar het allerbeste uit te halen. Een call-to-action (CTA) is de weg naar een landingspagina: de plek waar bezoekers hun gegevens achter kunnen laten om interessante content te krijgen of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. En dat is wat je wil: de gegevens van bezoekers, zodat je hen tot leads en uiteindelijk tot klanten kunt laten groeien. Een CTA staat dus aan het begin hiervan, en het is daarom ontzettend van belang dat die heel goed in elkaar zit. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je hier.

 

Even in het kort: wat is ook alweer een Call To Action?

Nog even kort wat een CTA ook alweer precies is:
het gaat om een button, een knop waar je op kunt klikken waarna je op een volgende pagina terechtkomt. Die volgende pagina staat ook wel bekend als een landingspagina. Het is de bedoeling dat de knop er opvallend en aantrekkelijk uit ziet, en daarom zie je hem vaak in een felle opvallende kleur en staat er een korte maar krachtige ‘actie’ op, zoals ‘klik hier voor meer info’,
of ‘download ons e-bo
ok over calls-to-action’.
Het is een zogeheten trigger. Het triggert mensen om
een actie te ondernemen, wat hen uiteindelijk content
oplevert en jou hun contactgegevens.

Haal het optimale uit een CTA

Er zijn verschillende dingen waarmee je rekening moet houden wanneer je een CTA aan het maken bent. Zo zijn aantrekkelijkheid en de mate van opvallen belangrijke factoren, en zijn de plaats, het uiterlijk en de tekst daar zeer bepalend voor. Daarnaast is het ook altijd goed om in gedachten te houden hoe jouw doelgroep in elkaar zit: welke vragen hebben zij, welke info zoeken zij en hoe kun je hen het beste aanspreken?

Uiterlijk

Het doel van een CTA is dat mensen erop klikken, wat betekent dat het uiterlijk zeer bepalend is. Een niet-opvallende saaie knop ergens onderaan een webpagina zal niemand aantrekkelijk vinden en waarschijnlijk wordt hij zelfs over het hoofd gezien. Kortom, zonde van de moeite. Zorg er dus voor dat je het creatief aanpakt, plaats gekleurde CTA’s met een aantrekkelijk ontwerp op je website. Je zou bijvoorbeeld kunnen werken met de kleuren van je huisstijl, maar daarentegen kun je ook een contrast opzoeken door juist andere kleuren te gebruiken zodat het lekker opvalt.

Tekst

Kort en bondig, dat is de beste omschrijving. Het is niet de bedoeling dat je een lange zin of zelfs een tekst gebruikt op een CTA, integendeel, houd het kort en simpel. Het is aan te raden om een gebiedende werkwoordsvorm te gebruiken, omdat je op deze manier een zin bondiger op kunt schrijven. En wanneer je dit goed en duidelijk doet, hoef je ook niet bang te zijn dat het te dwingend of onpersoonlijk over zal komen. Mensen willen nu eenmaal graag weten waar ze aan toe zijn, en dan is een simpele, korte, maar vooral duidelijke boodschap precies wat je nodig hebt.

Plaats

Zoals al eerder gezegd, een CTA moet opvallend zijn. Dit, samen met het gegeven dat mensen vaak niet helemaal naar beneden scrollen op een webpagina, betekent dat je een CTA het beste ergens bovenaan een pagina kunt plaatsen. De snelle, gehaaste websitebezoekers zijn dan tevreden omdat ze niet lang hoeven te zoeken en direct zien waar ze verder kunnen klikken. Daarnaast is het ook van belang om de CTA een soort speciaal plekje te geven, daarmee bedoel ik dat je hem niet middenin een lange lap tekst plaatst bijvoorbeeld. Geef wat ruimte, gebruik een aantal spaties of iets dergelijks, en hij valt meteen veel meer op en trekt de aandacht.
 

Verschillende types CTA

1. TOFU (Top-Of-The-Funnel): Zoals de naam al doet vermoeden, dit type CTA staat helemaal aan het begin van een aankoopproces. Denk daarbij aan CTA’s die een gratis basis e-book of een SEO template aanbieden, in ieder geval iets wat vooral informatief van aard is. Het is gebruikelijk om dit soort CTA’s altijd te plaatsen, op deze manier kun je sneller bezoekers aantrekken die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf.

2. MOFU (Middle-Of-The-Funnel): Ook hier zegt de naam genoeg, dit type CTA gaat wat verder en dat betekent dat je naast het informatieve aspect ondertussen ook voorzichtig kunt beginnen met het promoten van jouw producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan een scan of een gesprek. Ook wat betreft dit type CTA is het handig om altijd op pagina’s te hebben staan.

3. BOFU (Bottom-Of-The-Funnel): Tot slot het derde type wat in een later stadium van het aankoopproces goed van pas komt. Het gaat hier om leads die echt van plan zijn om wat te kopen, en omdat lang niet iedereen direct zover is, plaats je dit soort CTA’s minder snel en hoeven ze niet op iedere pagina aanwezig te zijn. Wat betreft de CTA, denk bijvoorbeeld aan gratis trials van jouw producten of diensten.
 

Waar gebruik je de CTA?

Naast de verschillende types CTA op je website te plaatsen, moet je ook zeker niet vergeten om ze in nieuwsbrieven en e-mails te gebruiken. Een nieuwsbrief zonder CTA levert te weinig op, door middel van een CTA krijg je de leads weer sneller op je website en worden ze meer getriggerd om iets te doen. Je kunt er bijvoorbeeld een gewoonte van maken om iedere e-mail die je verstuurt naar een lead of klant, af te sluiten met een CTA. Ook wanneer je op sociale media actief bent, kun je in berichten die je daar plaatst makkelijk CTA’s toevoegen.

Je hebt de mogelijkheid om meerdere CTA’s op een pagina te laten zien. Zo kun je onder een blogartikel een relevante TOFU basis CTA plaatsen, die gerelateerd is aan het onderwerp van het artikel. In de sidebar van je webpagina kun je dan bijvoorbeeld een andere CTA plaatsen, zodat je meerdere kansen hebt om van een bezoeker een lead te maken.

Tot slot nog een handige tip: werk met smart CTA’s. Wanneer iemand al eens een CTA heeft aangeklikt en gebruik heeft gemaakt van een aanbod, is het natuurlijk niet handig als hij of zij telkens dezelfde CTA blijft zien. Die gaat hij niet nog een keer aanklikken. Met behulp van smart CTA’s zorg je ervoor dat na het aanklikken van een eerste CTA er een nieuwe verschijnt. Op deze manier heb je bezoekers meer te bieden, raken ze meer geïnteresseerd en raak je ze minder snel kwijt. Je leidt ze in principe geleidelijk van de top of the funnel  naar de bottom of the funnel. Ook kun je door middel van smart CTA’s ervoor zorgen dat BOFU CTA’s alleen maar gezien kunnen worden door leads die al door de MOFU CTA’s heen zijn, wat veel moeite en tijd scheelt. Met de juiste marketingsoftware kun je deze smart CTA’s makkelijk inzetten, zo kan HubSpot je daarbij goed helpen.


Ik hoop dat het je inmiddels helemaal duidelijk wat een Call-to-Action is en hoe je deze het meest optimaal kunt creëren. Als laatste wil ik je nog even kort de voordelen van CTA’s samengevat meegeven:

Een Call-To-Action ..

-       Verleidt bezoekers om over te gaan tot actie

-       Zorgt voor conversie: bezoekers worden (sales) leads

-       Levert jou contactgegevens van bezoekers op

-       Is een handig meetinstrument

-       Helpt je leads en klanten te behouden

Een CTA kan dus helpen om bezoekers leads te laten worden. Hoe creëer je kwalitatieve leads. Download de gratis e-book en verhoog de kwaliteit van je leads.