18 jaar geleden kreeg ik mijn allereerste Nokia. Knalgeel met het formaat van een koelkast. Het was dezelfde tijd dat ik elke avond vol spanning zat te wachten totdat de inbelverbinding eindelijk aansloeg (en dat duurde lang) zodat ik op MSN met mijn vrienden kon chatten. Een sociaal medium werd het toen nog niet genoemd, want dat woord bestond toen praktisch nog niet.
Maar kun je het je nu nog voorstellen, een wereld zonder sociale media? Ze zijn inmiddels zo belangrijk geworden dat ze een vast plekje in ons dagelijks leven hebben veroverd. Sterker nog, meerdere mensen uit mijn omgeving hebben hun Facebook al gedeactiveerd omdat het anders gewoonweg té verslavend is.
Die verslavende werking is zelfs zo erg dat het tot een ware epidemie van het FOMO-syndroom heeft geleid. FOMO staat voor de Fear Of Missing Out. Want niemand wil achterblijven als iedereen het over de Ice Bucket Challenge heeft. Echter zijn er de afgelopen 10 jaar zóveel social media gekomen, dat het onmogelijk is om alle informatiestromen bij te houden. Maar waar is dat kennisnetwerk nou eigenlijk begonnen, welke media waren er het eerst? En hoe heeft de informatiestroom zich door de jaren heen ontwikkeld? HubSpot heeft een mooie tijdlijn gemaakt van de ontwikkeling van sociale media gedurende de jaren 2003 - 2014.
In 2003 ontstond het eerste echte sociale medium (zover bekend is), namelijk het zakelijke netwerk LinkedIn!
In 2004 lanceerde Mark Zuckerberg 'The Facebook' voor de studenten van Harvard. Verder dan de muren van deze universiteit reikte dit sociale medium nog niet.
MySpace aan de andere kant, maakte een vliegende start. Na een paar maanden had de website al meer dan een miljoen gebruikers.
Ook Digg en Flickr betraden de schaarse markt van sociale media, en werden door een klein publiek ontdekt en gebruikt.
The Facebook was inmiddels Facebook geworden. Daarnaast liet Mark Zuckerberg de cybermuren van de universiteit vallen en was het medium voor iedereen toegankelijk geworden.
Daarnaast werd aan het begin van het jaar het videoplatform Youtube gelanceerd. Bekijk hier het eerste filmpje dat werd gepubliceerd via dit medium: Me at the Zoo.
Ook Reddit werd dit jaar als nieuwswebsite gelanceerd, zodat de gebruikers content en links konden delen.
In 2006 werd het concept van de microblog werkelijkheid: de eerste Tweet werd de lucht in gegooid op Twitter. Een verfrissend concept, en een uitdaging: want hoe beschrijf je je leven in 140 karakers?
In 2007 werd Tumblr opgericht, de tweede microblogging site in de geschiedenis. Op dit platform konden alle gebruikers multimedia content met elkaar delen op beknopte wijze. Al in de eerste twee weken had Tumblr meer dan 75.000 gebruikers!
2008 was een mijlpaal voor Facebook, daar het de eerste keer was dat het MySpace van de eerste plek had geschopt.
Pinterest stond inmiddels online, maar werd nog niet geactiveerd voor de buitenwereld tot 2010.
Ondertussen introduceerde Facebook de legendarische 'like'-button (jazeker, die is er niet altijd geweest).
Tenslotte was dit het eerste jaar dat geolocating werd geïntroduceerd door middel van de applicatie Foursquare.
Vanaf 2010 konden we met zijn allen op los filteren, met de mobiele applicatie Instagram. Het was de eerste applicatie waarmee je real-time op je mobiel foto's kon nemen, bewerken en delen via andere sociale media.
Ook Google Buzz werd geactiveerd (Google wat?).
Nog geen jaar later werd dezelfde Google's Buzz vervangen door zijn bekendere broer Google +. Deze was overigens niet direct toegankelijk voor iedereen, je kon lid worden op basis van een uitnodiging. Pas later dat jaar werd het medium voor iedereen toegankelijk.
Na de nodige opstartproblemen kreeg Pinterest eindelijk de gewenste herkennis, met een trafficgroei van 429%.
Ook Snapchat werd geïntroduceerd, een app waarmee gebruikers foto's naar elkaar konden versturen die na een aantal seconden automatisch werd verwijderd. In principe een creatief idee. Helaas hielden de SnapChat-gebruikers er geen rekening mee dat iedereen print screens kon maken, en dat de verstuurde foto's dus wel degelijk opgeslagen konden worden.
In 2012 lanceerde Twitter de uitbreiding Vine, zodat gebruikers naast microberichten nu ook micovideo's konden delen.
Meanwhile bleef het aantal leden van Facebook fors doorgroeien en had het de mijlpaal van een miljard gebruikers bereikt.
Ook het tot nu toe redelijk onbekende Pheed werd als sociaal medium geïntroduceerd. Op het eerste gezicht doet het een beetje denken aan Facebook, maar dan met een aantal relevante toevoegingen. Één daarvan is de omstreden 'I don't like'-knop, een toevoeging die op Facebook een tijd geleden hard de grond in werd gestampt. Pheed biedt echter nog een interessante functie. De oprichters stellen: “het is tegenwoordig lastig tussen alle updates op Facebook en Twitter nog kwalitatief goede content te vinden”. De oplossing? Betalen voor goede content.
Dan is er ook nog Sulia, een sociaal netwerk dat gebruikers kunnen inzetten als een soort content zoekmachine. Op basis van je interesses vindt je relevante kennis en creëer je een netwerk van personen die jouw interesses delen.
Als laatste wordt ook Thumb in het digitale heelal gegooid, een mobiele applicatie waar gebruikers actief kunnen crowdsourcen.
In april 2012 kocht Facebook Instagram met zijn twaalf personeelsleden op voor rond de $1 miljard in contanten en aandelen en het was voornemens het bedrijf onder zelfstandige leiding te laten. Destijds waren er meer dan 30 miljoen ingeschreven gebruikers van Instagrams website voor foto's. De overname werd in augustus 2012 goedgekeurd door de Amerikaanse Federal Trade Commission.
Medium, een soort luxe versie van Twitter, opent na een korte invitation-only periode haar deuren voor iedereen. Medium is bedoeld om de ruis van Twitter te verminderen en alleen kwalitatieve content te leveren.
Met Kleek beperk je je feed tot je beste vrienden, waardoor je een soort privénetwerk opzet en enkel de updates te zien krijgt van de mensen uit je vaste kliek.
Viddy is een mobiele app waarmee je, net als met Instagram, real-time je momenten kan vastleggen en delen met je netwerk. Het verschil met Instagram is dat Viddy de focus legt op video's.
En dan zijn we toch echt beland in het jaar 2014. Welke media zijn er dit jaar gelanceerd tot nu toe? Atmospheir is een mobiele applicatie waar je binnen je sociale netwerk een onderscheid maakt tussen zakelijke en persoonlijke contacten. Van Atmospheir wordt verwacht dat het in 2015 een doorbraak maakt.
Als kers op de taart is er nog Learnist, een netwerk voor iedereen die een onverzadigbare honger naar kennis heeft. Het medium heeft op het eerste gezicht iets weg van Pinterest, verschil is dat Learnist alle typen content aanbiedt: video's, artikelen, fotos en webinars.
Als je aan korte video's denkt, denk je waarschijnlijk aan TikTok. Het platform steeg in populariteit in 2020 en vertoont geen tekenen van vertraging. Het is een van de beste platforms voor het opbouwen van een community, met marketeers die het op de tweede plaats zetten na YouTube.
Clubhouse maakte een sterke indruk zodra het in Maart 2020 de wereld van de sociale media betrad. Het werd gelanceerd door Paul Davison, die eerder werkte bij bedrijven als Pinterest en Google, en Rohan Seth, een voormalig Google-ingenieur. Het platform, dat alleen uit audio bestaat, stelt mensen in staat om interessante gesprekken te beginnen met zowel volgers als onbekenden en een gemeenschap op te bouwen.
Opvallend is dat het succes van de sociale media zeer onvoorspelbaar is geweest. Immers: had jij een aantal jaren geleden gedacht dat Instagram zou doorbreken? Het is interessant om te zien hoe de sociale media zich door de jaren heen hebben ontwikkeld, maar wat is de volgende stap? Ik hoor graag wat jullie voorspellingen zijn!
Met dank aan HubSpot