En toch is dat de maximale tijd die je krijgt als marketeer om je boodschap te communiceren naar je klant. Uit onderzoek van Responsys blijkt namelijk dat de klant van vandaag slechts 30 seconden per dag daadwerkelijk digitale content consumeert. Om een paar seconden van deze tijd te winnen kun je dus maar beter een goede boodschap hebben!
Het is moeilijk om te ontsnappen aan de talloze technische snufjes die continu je aandacht opeisen. Loop maar eens de Starbucks binnen en aanschouw hoeveel mensen dwangmatig naar hun smartphone grijpen, terwijl ze met hun gezelschap aan het praten zijn. Helaas zijn we er niet op gemaakt om te multitasken. Je aandacht verdelen over meerdere media tegelijk kan 3 dingen tot gevolg hebben:
Het grote nadeel van het informatietijdsperk waarin we nu leven is dat er van ons verwacht wordt dat we overal van op de hoogte zijn. En dat maakt ons erg gevoelig voor alle informatie waarmee we de hele dag door geconfronteerd worden. Maar in een poging om van alles wat mee te pikken, bestaat dus het risico dat we wel informatie 'zien' maar deze vervolgens niet verwerken.
Behalve dat het steeds lastiger wordt om onze aandacht te verdelen over online kanalen en de offline wereld, moet de tijd die je online spendeert ook nog onderverdeeld worden. Want welk medium ga je gebruiken om informatie te verzamelen: Twitter, Facebook, LinkedIn, email? Het laatste, zo blijkt uit het onderzoek van Responsys. Het aandeel van de respondenten dat 30 seconden besteedt aan het lezen van een marketingemail ligt namelijk op 50%, terwijl dit percentage voor de sociale media op 27% ligt. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat email de minste ruis heeft. Immers word je op Facebook en Twitter voortdurend afgeleid door nieuwe statusopdates. Voor emails is die ruis veel minder, al worden veel klanten toch dagelijks geconfronteerd met een volle digitale brievenbus: ongeveer de helft van de respondenten ontvangt tussen de 2 en de 10 marketing emails op een dag. Dat betekent dat die 30 schaarse seconden misschien besteed worden aan de marketingemail van de concurrent.
Mensen proberen tevergeefs hun aandacht te verdelen om op deze manier de dagelijkse overload aan informatie op te vangen. Helaas zijn we geen allesabsorberende sponzen en dat maakt dat slechts een zeer gering gedeelte van onze aandacht daadwerkelijk effectief gebruikt wordt om content te absorberen. Je kunt er dus vanuit gaan dat als de klant al 100% gefocused is, dat de kans klein is dat die aandacht aan jou besteed wordt. Dus hoe spring je als bedrijf tussen de rest van de kudde uit? Ten eerste moet je relevante data verzamelen om je klant te leren kennen. Vervolgens moet je die data gebruiken om gepersonaliseerde ervaringen te creƫren en sterke klantrelaties op te bouwen. Pas dan heeft je content recht om gelezen te worden. Immers is aandacht in de digitale wereld van vandaag niet iets dat je krijgt, maar iets dat je moet verdienen.