Het is zomer. De tijd van de bikini’s, de korte rokjes en de naveltruitjes. Er lijkt steeds minder stof voor nodig om tegenwoordig nog een kleding stuk te maken. Het wordt allemaal steeds bloter en naakter in de modewereld. Of dit een goede trends is, daar zullen de meningen over verdeelt zijn.
Misschien moeten we als mensen niet deze gekte in de modewereld nalopen, maar als bedrijven zeker wel. Als bedrijven wel? Huh!? Jazeker! Eerder was het als bedrijf goed genoeg als je niets te verbergen hebt. Maar tegenwoordig gaat dit weer een stap verder (net als de mode). Je moet je als bedrijf namelijk uit jezelf al laten zien en bewijzen dat je echt niks te verbergen hebt. Je moet naakt worden. Zelfs geen mini-rokje van achterkamertjespolitiek is meer toegestaan. Complete transparantie.
We leven in een tijd waarin geheimen van de daken worden geschreeuwd. Het is niet de vraag of, maar de vraag wanneer, een bedrijfsgeheim bekend wordt bij het bredere publiek. Alles is te onderzoeken, alles is (min of meer) toegankelijk en zodra iets ontdekt is zijn er legio middelen om het bekend te maken. Dit zijn de momenten waarop het vertrouwen in een organisatie, dat over tientallen jaren is opgebouwd, afgebroken kan worden in een dag. Denk bijvoorbeeld aan de olieramp van BP in 2010.
Veel bedrijven begrijpen dat ze inderdaad transparant te werk moeten gaan. Deze bedrijven weten dat je niets te verbergen zou moeten hebben. Sommige handelen daar ook naar. Maar er zijn niet veel bedrijven die echt een stap verder gaan. Die laten zien - en bewijzen - dat ze echt niks te verbergen hebben. Dat is ook logisch, want het kan heel eng zijn om je zo kwetsbaar op te stellen, zeker als merk of bedrijf. Wat zullen je klanten wel niet denken?
Als je helemaal transparant bent als merk, wat blijft er dan nog over? Niets dan alleen de mensen, de medewerkers, en hun authentieke persoonlijkheid. Lees eens dit blog van Edwin Vlems, of deze van Eline. Zij leggen dit beide heel mooi uit. Als je niet authentiek bent, maar wel transparant; hoe kan een (potentiële) klant je dan vertrouwen? Transparantie zorgt ervoor dat je merk aandacht krijgt, maar authenticiteit zorgt ervoor dat mensen een binding met je bedrijf voelen zodat ze ook daadwerkelijk naar je boodschap luisteren en deze aannemen.
Maar de stap naar transparantie, naar het volledig bloot geven van jezelf als merk, durf je ook alleen maar te maken wanneer je niets meer te verbergen hebt. Het is nodig dat je het volste vertrouwen hebt in jezelf, in je collega’s en de rest van het bedrijf en in de producten of diensten die jullie aan de man brengen.
Een mooi voorbeeld van een bedrijf wat zich volledig bloot probeert te geven is Buffer. Een maand of zeven geleden verscheen een blog of de website van deze social media sharing tool. Ze gaven hun volledige salarisstructuur bloot. De salarissen van Joel de CEO tot aan Niel de front-end developer vind je in dit blog. Maar waarom doet Buffer dit? Waarom zouden ze al hun salarissen op de site willen zetten? Zelf zeggen ze het op deze manier: “Transparency breeds trust, and that’s one of the key reasons for us to place such a high importance on it. Open Salaries are a step towards the ultimate goal of Buffer being a completely “Open Company.” Is het niet mooi om te zien dat we écht deze kant opgaan. Ik word hier echt heel erg enthousiast van! Ik kan niet wachten tot veel meer bedrijven het voorbeeld van Buffer en anderen zullen volgen.
Misschien denk je nu: “Ja, maar wat vinden mijn klanten ervan als ik mijzelf volledig bloot geef?” Stel jezelf dan deze wedervraag: “Wat denk je dat ze ervan vinden als je het niet doet?”
Eline heeft een steengoede brand-building checklist geschreven waarin dit onderwerp nog veel verder uitgewerkt wordt. Download 'm gratis hier.